Již delší dobu uvažuji o seriálu, který by čtenáře seznámil s výrobky. Jelikož mám mezi svými známými i několik distributorů z řad chemiků, kteří jsou držiteli titulů Ing., příp. Ph.D., řekl jsem si, že posbírám důvody, proč si tito lidé oblíbili výrobky Amway. V následujícím seriálu Vás tito lidé mým prostřednictvím seznámí s nejdůležitějšími aspekty Amway výrobků. A začneme tím, který je typický (nejen) pro řadu Amway Home, a to je koncentrace.
Proč je koncentrace výrobku důležitá? Koncentrovaný výrobek obsahuje více aktivních složek, což umožňuje dosáhnout stejného čistícího účinku i s podstatně nižší dávkou, což znamená, že ze stejné velikosti balení výrobku pořídíte podstatně více dávek.
Výrobek tak déle vydrží a není nutno ho kupovat každý týden či měsíc. V počátcích Amway byznysu v Čechách, kdy zde bylo 9 výrobků, právě tato dlouhá výdrž odrazovala některé lidi od budování byznysu, protože zákazníkům docházely výrobky až po delší době a udržení obratů vyžadovalo mít velké množství zákazníků (přesto i tehdy byli lidé, kteří dosahovali v Amway výrazných úspěchů, ovšem vyžadovalo to větší úsilí). Dnes, při sortimentu několika set položek ze základního sortimentu a tisíců dalších produktů a služeb od partnerských obchodů, již toto není problém.
Jak moc koncentrované Amway výrobky jsou? U každého výrobku je to samozřejmě jiné, ale např. jednoduchým porovnáním složení SA8 All Fabric Bleach a konkurenčního bělidla vychází, že výrobek All Fabric Bleach obsahuje 8,5x více aktivního kyslíku (bělidla) než konkurence (pro srovnání je nutno přepočítat obsah použitých sloučenin na stejnou látku, např. na peroxid vodíku).*
Jako jiný příklad může posloužit ústní voda. Účinná látka je zde cetylpyridinium chlorid, který se ve většině konkurenčních ústních vod používá v koncentraci do 0,05% (w/w**). V ústní vodě Glister je jeho obsah 2,35% (w/w), tedy 47x větší.
Vyšší koncentrace umožňuje snížit náklady a ekologické zatížení na přepravu (nepřepravuje se voda, resp. se jí přepravuje podstatně menší množství). Amway rovněž přesunula výrobu některých svých klíčových produktů blíže k místům prodeje, což někteří kritici na jedněch nejmenovaných stránkách nestačili zaznamenat. 😛 Např. L.O.C. se vyrábí na 5 místech na světě (pro Evropu je to Belgie), což znamená kratší uhlíkovou stopu (ekologické hledisko). Amway využívá lokální dodavatele surovin (např. 7 základních složek pro výrobu L.O.C. pro evropský trh pochází od dodavatelů z měst Wesseling v Německu a Evergem v Belgii), čímž se opět snižují náklady a zvyšuje efektivita.
Náklady na přepravu jsou mimochodem snižovány i logisticky efektivním tvarem lahví, které mají čtvercový průřez namísto tradičního kruhového, což umožňuje lepší využití prostoru při přepravě. To vede opět ke snížení nákladů (nepřepravuje se vzduch). S vyšší koncentrací výrobků se pochopitelně snižuje množství obalových materiálů, které končí na skládkách, což představuje sníženou zátěž pro životní prostředí (opět ekologické hledisko). Kolikrát? Srovnání vybraných výrobků provedené v Austrálii ukázalo, že Amway výrobky produkují 2,2 – 18x méně plastového odpadu než jiné značky.
Snížené náklady se pak promítají do ceny výrobků. Zákazník, který si např. koupí L.O.C. – Univerzální čistící prostředek, pořídí z 1 litru koncentrátu až 20 půllitrových lahví (doporučený poměr ředění 1:9). Při doporučené MO ceně (240 Kč/litr koncentrátu) pak půl litru výsledného čistícího roztoku vychází na 12 Kč). Po započtení ceny za vodu (vodné a stočné), kterou využíváme k ředění (1/2 litru za 0,03792 Kč) to dělá 12,03792 Kč za 1/2 litru čistícího roztoku.
Z hlediska ekologie v souvislosti s koncentráty je jistě zajímavé zmínit, že Amway byla jednou z prvních firem, která již od roku 1994 začala na český trh dodávat koncentrované (kompaktní) prací prostředky. Ty se od tehdejších konkurenčních prostředků lišily mj. tím, že neobsahovaly plnidla (nejčastěji síran nebo chlorid sodný), která ostatní výrobci používali pro zachování sypných vlastností svých pracích prostředků. Tato plnidla však nemají vliv na prací účinek a vedlejším efektem bylo zbytečné zasolování povrchových vod. Použitím pracích prostředků Amway SA8 se tedy jejich uživatelé zasloužili a nadále zasluhují o čistší životní prostředí.
V neposlední řadě je koncentrace důležitá v případě některých typů znečištění, kdy je pro jejich odstranění nutno použít koncentrovanou směs rozpouštědel. Jakmile bychom použili naředěný výrobek, nečistotu prostě neodstraníme, a to ani v případě, kdybychom jej použili ve větším množství. Typicky se jedná o nečistoty rozpustné v alkoholech. Jakmile alkohol naředíme, ztrácí se účinek. V tomto má Amway obrovskou výhodu, protože umožňuje použít koncentrát v plné síle.
Koncentrované výrobky jsou také důležité z hlediska samotných distributorů – výrobek zákazníkovi déle vydrží a proto není potřeba jej navštěvovat tak často, jako v případě, že by distributor prodával ředěné výrobky. Lze na to pohlížet dvěma způsoby. První způsob je, že marže je stejná, ale při podstatně menším počtu absolvovaných cest. Druhý způsob je, že při stejném počtu absolvovaných cest za zákazníkem je marže několikanásobně vyšší, podle toho, o jak koncentrovaný výrobek se jedná. Což je v podstatě jedno a totéž, každopádně při prodeji koncentrátů může distributor pracovat efektivně a zvětšovat obrat tím, že najde více zákazníků a rozšíří distribuční síť.
Pokud bude distributor prodávat 10x zředěný výrobek, znamená to pro něj 10x častější návštěvu u zákazníka. Pokud prodává koncentrát a podaří se mu vysvětlit vyšší cenu produktu vzhledem ke koncentraci, může čas, který by jinak strávil dalšími devíti cestami, využít k obsluze devíti dalších zákazníků a dosáhnout tak 10x většího zisku při stejné časové náročnosti, nebo může tento čas využít k tvorbě sítě. Ukazuje se, že pro koncentráty je přímý prodej jedním z nejlepších způsobů distribuce – jednak proto, že koncentrát obvykle vyžaduje vysvětlení použití, příp. dávkování, a jednak kvůli efektivitě distributorů.
Jak je vidět, koncentráty přinášejí zákazníkovi mnoho výhod – od pohodlí (méně časté nákupy), přes vysoký čistící účinek až po ekologické hledisko (méně obalů a odpadních látek). A v mnoha případech představují koncentrované výrobky i ekonomičtější alternativu.
* pro přepočet je nutno použít molární hmotnosti peroxidu vodíku (Mr=34,02 g/mol) a perkarbonátu sodného (2Na2CO3.3H2O2, Mr=314,02 g/mol). Z toho vyplývá, že 314,02 g perkarbonátu obsahuje 3*34,02=102,06 g peroxidu vodíku. Jedno balení SA8 All Fabric Bleach (1 kg) obsahuje 85 – 90% perkarbonátu, tedy po přepočtu 276,26 – 292,51 g peroxidu vodíku. Konkurenční bělidlo obsahuje 6,5% padesátiprocentního peroxidu vodíku, tedy 1 litr přípravku (1,035 kg) obsahuje 33,64 g čistého peroxidu vodíku. V 1 kg přípravku SA8 All Fabric Bleach je tedy přibližně 8,2 – 8,7x více účinné látky než v 1 litru konkurenčního prostředku.
** w/w značí hmotnostní poměr, % (w/w) značí hmotnostní procenta
ČTETE TAKÉ:
1) Do you take a generic inventory of what a new customer is using?
2) How do you decide what a customer might be interested in trying?
3) How often do you visit a customer each month?
4) How many new products do you introduce each visit?
5) Do you do demonstrations?
6) Is it necessary to discuss features and benefits?
7) How long does your visit usually last?
8) What is your reaction if a customer doesn’t want to buy anything?
Boží. 🙂
Super článek 🙂 Jen dotaz, proč bylo změněno “Přípravek Vanish” za “Konkurenční bělidlo”? 😉
Je to přeci jen holé konstatování faktů. My přeci nemůžeme za to, že zrovna Vanish, ten super prostředek, ověnčen honosnými reklamami, nesahá tomu našemu ani po kotníky… Jak se to lidi dozví,z dTestu? Pochybuji, ti kolikrát ani neví co zkouší… Od distributora? Taky jich asi bude jen pár chemicky zdatných, co to zvládnou 🙂 Pokud sem někoho pošlu, ať si to přečte a uvidí “Konkurenční bělidlo”, si řekne, že se ho to netýká, že on používá Vanish, a ten je jistě dobrej, vždyť to ta paní v TV říkala…
Konkrétní značku jsem z původního příspěvku vymazal, protože se jedná pouze o příklad a tato značka by byla znevýhodněna vůči všem ostatním konkurenčním prostředkům, které jsou v současné době na trhu a které na tom mohou být ještě hůř. Ale kdo chce, dohledá si značku v bezpečnostním listu přípravku – odkaz je pod článkem, tam, kde jsou výpočty.
Díky 😉
V článku se zmiňujete o nižších nákladech na výrobu, jak tedy vysvětlíte vyšší cenu oproti výrobkům z MO?
@Hruška
Je logické, že litr koncentrátu bude vždycky dražší, než litr rozředěného výrobku, jednoduše proto, že v koncentrátu je víc účinné látky, a voda, kterou se výrobek ředí, se počítá na haléře. Když si ale spočítáš náklady na používání, tak třeba u LOC, které je v článku zmíněno, je vidět, že náklady na používání mohou být naopak výrazně nižší, než u konkurence, přestože cena výchozích surovin je kvůli vyšší koncentraci vyšší.
Je ale fakt, že existují výrobky, kde koncentrace není tím hlavním argumentem (typicky např. špagety, kosmetika, nádobí, filtr, apod.). Tady si musíme říct, s čím vlastně Amway výrobky srovnáváme. Lidi dost často dělají chybu, že srovnávají s tím nejlevnějším, co je v supermarketu. Ale abys mohl srovnávat, nesmíš srovnávat jablka s hruškami. Nejdřív musíš najít výrobek, který je stejně kvalitní a pak zjistíš, že když srovnáváš srovnatelné, najednou jsou Amway výrobky plně konkurenceschopné a mnohdy i levnější. Tj. srovnej si Amway špagety s pravými italskými těstovinami vyráběnými technologií Trafilatura al bronzo, kosmetiku Artistry s prestižní kosmetikou jako je Lancome nebo Revlon, atd.
Lidé jsou bohužel dnes odchovaní jen “cenou za každou cenu”, a pak to dopadá tak, že kupujeme větrníky z umělé hmoty, které se nedají pozřít, špekáčky bez masa apod. Samozřejmě, že když srovnám špekáček ze supermarketu s tím, který vyrobilo nějaké poctivé uzenářství, bude ten ze supermarketu levnější. Já si ale ten supermarketový nekoupím a dám přednost tomu kvalitnějšímu, stejně jako si raději koupím pravý karamelový větrník v dobré cukrárně za 50 Kč, než abych vyhazoval 15 Kč v supermarketu za umělohmotnou napodobeninu naplněnou rostlinnými tuky, která se nedá pozřít a ve vitríně v supermarketu je už 4 týdny bez jakékoli změny vzhledu. Kdybys chtěl vědět, kam až vede ten tlak supermarketů na ceny, podívej se na film Křidýlko nebo stehýnko.
V Amway jsme placeni za to, že učíme lidi nakupovat kvalitní zboží za konkurenceschopné ceny (tj. ty malloobchodní ve srovnání s naší konkurencí, pokud ho chtějí mít levněji, ať se zaregistrují). A má to i další výhodu – nekvalitní výrobek nemá obvykle moc věrné zákazníky. Kvalitní ano. A distributoři tak nemusí každý měsíc hledat nové a nové zákazníky.
Takhle zatím ve stručnosti, jinak na toto téma už píšeme s pár lidmi článek a předpokládám, že v krátké době ho admin zde zveřejní.
@Hruška
Kterým?
Buďte prosím konkrétnější…
A srovnáváte jablka s jablkami?
Trochu off-topic, ale nedá mi to. Jak jsem tu před dvěma měsíci psal o tom, že lidé jsou dnes odchovaní cenou za každou cenu, zdá se, že se začíná blýskat na lepší časy. 🙂
Pro všechny, kdo mají rádi opravdu kvalitní větrníky, mám skvělou zprávu: po dlouhých letech hledání se mi podařilo zjistit, že pekařství Kabát začalo nabízet opravdu poctivé pravé karamelové větrníky.
Za poslední týden jsem si koupil 4 kousky a náramně jsem si na nich pochutnal. Úplně stejně, jako když mě táta bral jako malého kluka do cukrárny. Škoda jen, že mě za tu reklamu Kabát neplatí tak, jako Amway. 😀
A teď nezbývá než doufat, že si Kabát udrží vysokou kvalitu a nenahradí smetanu rostlinnými tuky a karamel hnědým barvivem bez chuti, aby stáhli cenu na polovic, jako to dělají jiní.
Zdravim, z eshopu zmizelo litrove baleni samponu Satinique Gentle Daily, … a jeste dalsi produkty, zatim bez nahrady.
Nemate nekdo aktualni informace o nahradach?
Zdravím, velká 750 ml balení inovované řady Satinique budou uvedena na trh v listopadu.
Škoda, že nejsou. Ty litrové balení jsem měl oblíbené (protože mi vydržely dlooouho).
Díky za info. Nemám už žádné “upliny” a informace nevím kde hledat.
Žádný problém. Když budeš potřebovat, klidně napiš sem. 😉
@ACZ
😀 uplini vrátili bednu až po Riche? 🙂
Popravdě, 3 z mých uplinů ji vrátili – VÉÉÉLKÁÁÁ CHYBA! To je tak, když někdo nemá výdrž a nevěří lidem, které přivedl do byznysu… 😀 Možná bych jim mohl zavolat a poděkovat jim, že v byznyse vydrželi alespoň do té doby, než přivedli toho dalšího. A třeba budou teď chtít byznys budovat, když mají důkaz, že to funguje. 😀
To ne, já jsem jen na “větvi”, která je už od druhého uplina komplet celá v Austrálii. A to je trochu z ruky 🙂
Hm, vzhledem k tomu, že peru cca 1x týdně a 2,5kg prací prášek vydrží na cca 80 praní, tak se mu tu rok a půl “válí” jedna pixla. 😀
@Smetana Petr
My zase vypereme tak 4-5 praček týdně a prášek nám doma vydrží cca 3/4 roku (střídáme SA8 Premium, Color, Baby, Black, Liquid a Delicate, podle toho, co pereme). Takže nám zase naopak vyhovuje 3 kg balení. Kdo je sám, může si třeba koupit kilovku SA8 Premium. 😉 Prostě Amway má pro každého něco. 🙂
Doba použitelnosti je u těchto výrobků 3 roky, takže žádný problém a prášek na praní má normální rodina doma pořád. Ta tříkilovka zabere objemově asi tolik jako normální prášek na praní ze supermarketu (nepřekáží), ale vydrží mnohem déle. Stejně nějaký prací prášek musíme mít doma pořád – tady máme 9 měsíců jedno balení a nemusíme pro něj každý měsíc jezdit do obchodu, jako kdybychom kupovali konkurenční.
A z hlediska starání se o zákazníka je taky dobrý, že Amway nemá jen prací prášek, ale dalších několik set vlastních produktů a třeba i služby od partnerských obchodů, takže zákazníci si toho kupují víc a samozřejmě jim to dochází a chtějí to znovu. 🙂 Prostě jeden měsíc dojde něco, druhý pak zase něco jiného a někdy dojde i víc věcí naráz. A vo tom to je. 🙂
Přesně, pane Me. Používám taky SA8 Premium, Color, (Baby ještě ne), Black, Liquid i Delicate a prací prášek kupuji jednou za čas. A skvělé je, že zákazníci, kteří ode mne tyto produkty kupují, je doporučují i svým známým. Zrovna včera jsem doručil SA8 Premium nové zákaznici, které jsem byl doporučen a která se mi ozvala sama. 🙂
Ahoj, existeju nějaký výrobek nutrilite, který může pomoci s zánětem ledvin u žen?
Děkuji všem za postřehy