Čas od času se setkávám s názorem: “Amway je soukromá společnost a takovým já nevěřím. Mám větší důvěru v akciové společnosti, které jsou veřejně obchodovatelné.” V dnešním článku si vysvětlíme, jaké jsou výhody a nevýhody jednotlivých forem podnikání s ohledem na MLM, a ukážeme si, proč je soukromé vlastnictví Amway naopak VÝHODOU.
Předně je třeba poznamenat, že důvěryhodnost nebo nedůvěryhodnost společnosti není dána formou podnikání (soukromá vs. veřejně obchodovatelná), ale tím, kdo za ní stojí. I akciová společnost, která má špatné vedení, může zkrachovat. Domnívám se, že nejlépe za firmu hovoří její výsledky a především historie.
V případě Amway je možno soukromé vlastnictví společnosti považovat za velké plus. Proč? Má to hned několik důvodů:
Jak se v minulosti vyjádřili oba zakladatelé, Rich DeVos i Jay Van Andel, Amway není na prodej. V minulosti se totiž již stalo, že konkurenční firmu na bázi MLM koupila jako investici jiná společnost a distributorům svévolně změnila odměňovací systém. V případě společnosti Amway si distributoři mohou být jisti, že firma v základním prodejním a marketingovém plánu neprovede žádné změny, které by mohly ohrozit jejich příjmy (veškeré změny musí být schváleny radou distributorů). Podle potřeby se mění pouze tzv. motivační program, který je jen nadstavbou k prodejnímu a marketingovému plánu Amway. Vzhledem k tomu, že Rich DeVos i Jay Van Andel začínali jako distributoři, jsou si moc dobře vědomi významu, který pro Amway představuje distributorská síť a proto jsou rozhodnutí firmy dělána tak, aby byla v souladu se zájmy distributorů.
SOUKROMÉ VLASTNICTVÍ SPOLEČNOSTI AMWAY TAK LZE POVAŽOVAT ZA NESPORNOU VÝHODU, PROTOŽE FIRMU ŘÍDÍ LIDÉ, KTEŘÍ ROZUMÍ PRÁCI DISTRIBUTORŮ.
Další ohrožení firem, které jsou veřejně obchodovatelné, představují útoky některých skupin investorů (tzv. short sellers). Takoví investoři si půjčí akcie firmy od jiného investora a prodají je za aktuální cenu. Následně rozšíří zprávu o tom, že obchodování firmy je založené na podvodu. Hodnota akcií takové firmy v důsledku zprávy o zahájení vyšetřování spadne a ještě než je vyšetřování ukončeno a cena akcií znovu stoupne, short seller je nakoupí zpět za nižší cenu, než za jakou je původně prodal, a akcie vrátí původnímu majiteli. Rozdíl cen představuje zisk tohoto investora. Z hlediska společnosti, která se stane terčem takovéhoto investora, představuje ale podobný útok citelnou ztrátu a poškozené jméno, které je zasaženo negativní publicitou. (Je samozřejmě nutno rozlišovat short selling v případě, kdy pokles cen akcií není vyvolán zásahem investora – v tom případě se jedná pouze o spekulaci a na té nic špatného není. Bohužel, short selling je snadno zneužitelný právě výše popsaným způsobem.)
Tento jednoduchý scénář byl v minulosti použit již několikrát: v roce 2012 se terčem takového útoku stala firma Nu Skin, když ji short seller Andrew Left z Citron Research obvinil z toho, že v Číně provozuje “pyramidový prodej” (podle čínských zákonů ilegálně). Akcie společnosti spadly o 1/3. Z toho samého pak obvinil v roce 2013 společnost USANA, kde akcie spadly o 12%.
V současné době je nejvíce medializován případ short sellera Billa Ackmana, který v prosinci 2012 obvinil společnost Herbalife z provozování pyramidové hry (zapůjčeny má akcie v hodnotě 1 miliardy USD a jejich hodnota spadla o 10%).
Za zmínku rovněž stojí, že už samotný fakt, že firma Amway nikdy nepotřebovala cizí kapitál, aby mohla růst, ukazuje na její finanční stabilitu.
Vzhledem tomu, že Amway vždy byla a nadále zůstává soukromou společností*, byla po celou dobu své existence útoků short sellerů ušetřena, jelikož stojí mimo oblast jejich zájmů.
OPĚT V TOMTO PŘÍPADĚ JE SOUKROMÉ VLASTNICTVÍ SPOLEČNOSTI AMWAY VÝHODOU!
* s výjimkou několika málo asijských poboček, u kterých byla emise akcií podmínkou vstupu na trh, většinový podíl akcií však drží rodiny zakladatelů.
Psal jsem to i pod předešlým článkem, ale teď koukám, že se tu objevil nový článek, pod který se to hodí víc. Chci jen doplnit srovnání přístupu firmy Avon (veřejně obch. spol.) a Amway (soukr. spol.) ke svým distributorům:
V roce 2010 Avon Products prodal 74,67% akcií v Avon Japan investiční společnosti TPG Capital.
(zdroj: Avon to Sell its Ownership of Avon Japan)
Dne 11.12.2012 Avon oznámil, že ukončí business v Jižní Koreji a ve Vietnamu – pro srovnání: Jižní Korea je třetím největším trhem Amway.
(zdroj: Avon Announces Initial Steps of Cost Savings Initiative, Avon to cut 1500 jobs)
Dne 8.4.2013 oznámil ukončení činnosti na dalším trhu – v Irsku.
(zdroj: Avon Outlines Further Steps of Cost Savings Initiative)
V říjnu 2013 Avon ukončil své podnikání ve Francii. O práci přišlo 120 zaměstanců a 11000 prodejců.
(zdroj: Avon to close its French operations)
V Číně se Avon rozhodl opustit model přímého prodeje.
(zdroj: Avon calling off direct sales model in China)
Vedení Avonu si zjevně neuvědomuje, že největší síla společnosti v přímém prodeji spočívá ve spokojených distributorech. Jenže když firmu řídí lidé, kteří se přímému prodeji sami nikdy nevěnovali, tak se není co divit. Amway za celou dobu existence nezavřela jediný trh. A jeden příklad pro ilustraci, jaký postoj zastává firma Amway vůči svým distributorům: Po devastaci čínského trhu ve 2. polovině 90. let, kdy čínská vláda zakázala přímý prodej, přijel v roce 2000 Rich DeVos do Číny a na semináři tehdy prohlásil: “Dokud tu bude aspoň jeden jediný člověk, který bude dělat Amway, Amway továrna tady bude pro Vás otevřená. To je můj slib Vám!”
Čína je dnes největším trhem Amway.
Je evidentní, že vedení Amway má ke svým distributorům úplně jiný vztah, což je logické, protože Rich DeVos i Jay Van Andel sami začínali jako distributoři a i jejich synové, kteří dnes řídí společnost, si museli kromě práce ve firmě vybudovat zákazníky a skupinu, aby získali zkušenosti v tom, co je důležité pro distributory.
Za sebe mohu říct, že bych neměnil, protože takový přístup, jako má Amway ke svým distributorům, jsem ještě u žádné jiné společnosti nezažil. Možná proto jsou také dnes největší…
Hezký den,
sám jsem uvažoval nad důvody, proč je lepší mít jako obchodního partnera rodinnou firmu Amway a ne Amway a.s. – jakmile se z firmy stane akciová společnost, vstupují do hry akcionáři, které zajímá často jen čtvrtletní výkaz. A ze zkušenosti vím, že lidé, kteří obchodují s akciemi, se většinou vůbec nezajímají o hodnoty a morální zásady jednotlivých společností. Dívají se na výnos, nikoli na to, čemu dávají své peníze… Představa, že by takoví lidé měli byť minimální podíl na rozhodování o Amway je pro mě a děkuji Bohu, že pro DeVosovy a Van Andelovy také, nemyslitelná. Akcionáři se neumí semknout v těžkých časech, a proto všechny akciové společnosti přímého prodeje čeká v budoucnosti nevyhnutelný pád a časté skandály. Distributoři těchto společností mají ze své firmy a jejích akcionářů protihráče, nikoli spoluhráče. Takové společnosti postavily peníze nad hodnoty – to láká jen vrtošivce. Amway je postavena na hlubokých základech skutečných hodnot a partnerství s distributory…
S úctou, Petr Štěpánek
Dobrý den, připojil bych se k panu Me ohledně firmy Avon (a jejímu odchodu z Francie), ke které jsem také psal pár slov. Jelikož zdroj, který pan Me uvedl je v angličtině, tak zde uvádím zdroj, ze kterého jsem vycházel i u jiné diskuze na tomto blogu:
http://ekonomika.idnes.cz/avon-odchazi-z-francie-06j-/eko-zahranicni.aspx?c=A131014_221330_eko-zahranicni_brm
(Je to vhodné pro nás ostatní, kteří si to chtějí přečíst v češtině.)
Myslím, že jenom díky tomu, že Amway je stále vlastněna rodinami zakladatelů, je vůbec možné, aby existovala Asociace Distributorů. A pouze díky tomu že to není akciovka, je možné realizovat takové plány, jakým je cíl – do roku 2020 dosáhnout obratu 20Mld.dolarů ročně, což rodiny DeVos a Van Andel podpořily financováním programů (jako např. Fast Track) ze svých vlastních peněz!!!
Těžko si představit, že by se akcionáři jakékoli akciové společnosti na valné hromadě dokázali shodnout, že si dobrovolně sníží dividendy, aby mohli financovat vyšší odměny pro distributory v zájmu dosažení jakéhokoli cíle nebo vize.
To je hustý. Škoda, že jsem tyto informace neměl před rokem, kdy jsem se o Amway bavil s jedním podnikatelem, který mi tvrdil, že Amway je akciovka. Nebyl jsem schopen mu to vysvětlit, protože jsem o tom neměl žádné informace. Takže teď se s ním mohu sejít znovu. 🙂
AHOJ Victore, fak dobrá a pravdivá slova.
Dobrý den všem. Souhlas s Viktorem.
V akciích už dělám nějaký pátek. A short sales. Bych vysvětlil jinak. Nemusí to být nutně útok na společnost, je to větší spekulace. Dám příklad z praxe. V polovině roku 2010 firma BP (bejvalý British Petroleum), měla v mexickém zálivu problém s plošinou. To vímě všichni. Začala unikat ropa a plošina se potápět. V tu chíli nikdo neví zda bude unikat ropa minuty,hodniny,dny,měsíce. Takže agresivní investor pokud bude chtít může využít Shortu. Pučí si od OCP akcie BP řekněme 100ks a udělá Short (prodej) do trhu za 60 USD. A spekuluje na pokles. Při jakékoliv změně zpráv či dle TA (technické analýzy) se doporučuje uzavřít pozici. A neriskovat. Takže řekněme, že udělá Cover (nákup) 100ks akcií BP za 40 USD. Zisk je rozdil, krát počet kusů akcií, mínus náklady.
—
Díky za upozornění – článek opravdu vyzníval tak, že short selling = nečestné jednání. Doplnil jsem ho o větu, která to dovysvětluje. Admin.
@D
To je pravda, short sales nemusí být nutně něco špatného. Tedy, pokud to někdo bere jako spekulaci, OK, je to v pořádku a je to fér. Pokud ale někdo udělá Short, aby pak záměrně vyvolal pád ceny akcií a zpětně je nakoupil, je to svinstvo.
Tak todle mě nikdy nenapadlo,ale díky za info…..už vím, co odpovědět, kdyby se mě na to nějaký šťoural ptal.
A já mám další důvod k dobrému pocitu z Amway byznysu 🙂
Admin: děkuji. Jinak chvalím stránky. Super web. Konečně nějaká good objektivní diskuze, kde může psát každý. Good luck dál
@D
Ahoj D, týýýjo, tento způsob obchodováním s akciiemi pokud vím, byl aplikován před krizí v roce 1929 a i po něm:-)). Medvědi nikdy nezemřou. Stejně rok 1929 největší výprodej v dějinách.