Školící a motivační semináře jsou asi jedno z nejvíce diskutovaných, nejvíce nepochopených a nejkontroverznějších témat ohledně Amway podnikání.
Snad ve všech diskuzích na téma Amway, se v příspěvcích kritiků Amway objevují semináře, jejich atmosféra a způsob motivace, jako věčné téma a jsou popisovány mnoha různými způsoby: od “vymývání mozků”, přes “tleskací akce”, až po “Amway sektu”, “manipulaci s lidmi” atd. Realita je však úplně jiná.
I když necháme stranou fakt, že mnozí z těchto Amway kritiků na žádném semináři očividně nikdy nebyli, nikdy jej na vlastní oči neviděli a jediným jejich zdrojem informací je papouškování ostatních z internetu, nebo pár ústřižků videa, které někdo účelově vytrhl z kontextu a pověsil na youtube, je pravda, že atmosféra seminářů může být pro mnohé, kteří se jich účastní poprvé, celkem neobvyklá.
Amway je americké podnikání. Nejúspěšnější lidé na světě v tomto businessu jsou většinou Američané a způsob motivace, který používají, je tedy logicky americký. Je pravda, že pro mnohé lidi u nás je tento způsob zvláštní, neobvyklý a často je může i dráždit, protože je postaven na vyzdvihování úspěšných vzorů, na tzv. “success stories” (příbězích o úspěchu), motivačních projevech atd.
Vím, že vyzdvihování úspěšných vzorů, důkazy úspěchu ve formě ukázek životního stylu, vyprávění “success stories” apod., je takový hodně americký způsob motivace, který některé lidi v Čechách rozčiluje, a kterému nerozumí, protože v Čechách se nosí spíše “kult průměrnosti”, nebo dokonce “průkopnictví slepých uliček” podle Járy Cimrmana, otázkou však je, co k úspěchu pomáhá více? Jestli kult průměrnosti, nebo následování úspěšných vzorů?
Myslím, že to, že se na seminářích vyzdvihují úspěšní distributoři a předvádějí důkazy svého úspěchu je docela pochopitelné. Pokud chtějí lidé něčeho dosáhnout, následování úspěšných vzorů jim v tom často může pomoci. Většina mladých fotbalistů má na tapetě svého mobilu, nebo na zdi v pokoji, plakát Ronalda, Messiho nebo jiného svého vzoru (určitě raději, než Franty Vomáčky z okresního přeboru). Boxeři se dívají na filmy o Rockym, tenisté a tenistky na Berdycha a Kvitovou a rychlobruslařky na Sáblíkovou.
To, že na Amway seminářích mluví úspěšní o tom, jak dosáhli svých úspěchů, je:
- Takzvaný „best practice sharing“, tj. podělení se o osvědčené metody, které fungují.
- Právě možnost ukázat úspěšné vzory, které ostatní mohou následovat.
To, že americký způsob motivace a atmosféra seminářů nemusí vyhovovat každému, je pochopitelné. Prostě jiný kraj – jiný mrav. Je to asi podobné, jako kdybychom se účastnili karnevalu v Riu De Janeiro, a srovnávali jej s naším masopustem. Nebo kdybychom chtěli srovnávat svatbu v Čechách a v Indii. Porovnejte si začátek pracovního dne v boleslavské Škodovce, nebo v automobilce Toyota v Japonsku, kde začínají směnu ranní rozcvičkou. Kdyby někdo účelově vystřihl krátké video např. z volební kampaně prezidenta Obamy a dal jej na internet, mnozí lidé u nás by jej okamžitě označili za velekněze, sektáře a jeho obdivovatele s transparenty “YES WE CAN” za “vymyté mozky”.
Firma Amway je často neinformovanými kritiky označována za “sektu” a obviňována z “manipulace” a “vymývání mozků” a přitom paradoxně firma Amway sama žádné semináře pro řadové distributory a potenciální zájemce nepořádá.
Semináře a školicí systémy, které mají kritici na mysli, jsou organizovány úspěšnými distributory, leadery jednotlivých organizací, kteří tyto semináře pořádají proto, aby členům svých organizací vytvořili podmínky a pomohli jim k úspěchu. Školicích systémů Amway je celosvětově nespočet, v ČR patří mezi ty nejvýznamnější (seřazeno abecedně): InterNET Services (Yager Group), King Associates, Network 21, Setzer International, Schwarz Organisation a Worldwide Diamonds. Takže kdokoli říká nebo píše, že Amway je sekta, vymývání, manipulace apod., jasně sám sebe usvědčuje z naprosté nevědomosti. Amway žádné semináře nepořádá, nevydává CD, neškolí a nemotivuje. Školení a motivace je záležitostí úspěšných distributorů, kteří se chtějí podělit se členy svých organizací o metody, postupy a praktické rady, které jim pomohly v tomto podnikání uspět.
Takže závěrem. Americký systém školení, inspirace a motivace asi nebude sedět každému. Určitě budou ještě mnozí takoví, kteří jej nepochopí a donekonečna budou omílat své mantry o sektách, manipulacích a vymývání mozků.
Je pravda, že Američané jsou většinou sebevědomější, spontánnější, otevřenější, nestydí se za to, že chtějí mít úspěch a když už úspěchu dosáhnou, nestydí se jím pochlubit a podělit se o něj s ostatními, což mnohým lidem u nás může připadat neobvyklé a může je to i iritovat a dráždit. Faktem však zůstává, že postoj a myšlení je v Americe mnohem více otevřené a zaměřené na úspěch než u nás.
My to nemusíme chápat, nemusí se nám to líbit, můžeme na to být i alergičtí, ale protože to funguje, bylo by hloupé to nevyužívat!!!
Dočetl jsem se, že prý Ti nahoře vydělávají na prodeji školících pomůcek a na seminářích. Co je na tom (ne)pravdy? Nikde jsem to neviděl nijak vysvětleno, jen ty hlasy kritiků, co se ohání výpočty cen seminářů a dokonce i nějakými soudy v zahraničí, či co. Děkuji za odpověď
Předně si vyjasněme několik věcí. Distributoři Amway jsou zodpovědni za školení a motivaci svých organizací. Za tímto účelem pořádá většina úspěšných distributorů semináře, které vyžadují zajištění prostor, ozvučení, vybavení sálu, projekci, zajištění speakera, příp. dopravu, ubytování, atd. a toto vše samozřejmě představuje určité náklady. Je tedy jen logické, že tyto náklady se z něčeho musí zaplatit a že by se na nich měli podílet lidé, kteří shledají semináře jako něco, co jim pomáhá k úspěchu. Vzhledem k tomu, že organizace semináře zabere nějaký čas organizátora i speakera, je také logické, že si za své úsilí a čas zaslouží přiměřenou odměnu. Jsme na volném trhu, kde cenu určuje nabídka a poptávka.
Otázkou tedy není, zda je v pořádku, ŽE distributoři pořádající semináře na nich vydělávají (to je logické, Vy byste to také nedotovali ze svého), ale KOLIK na nich vydělávají, resp. jaké procento z jejich celkových příjmů tyto semináře tvoří.
A zde je právě kámen úrazu. Na Internetu se totiž objevují lživá obvinění kritiků, kteří tvrdí, že u některých distributorů tvoří tyto příjmy více než polovinu celkového příjmu. Tyto názory vycházejí ze situace, která existovala v USA na počátku 80. let minulého století v NĚKOLIKA MÁLO motivačních organizacích, a sama firma Amway proti těmto praktikám zakročila a vše se nakonec podařilo vyřešit. Kritici ovšem toto velmi rádi ignorují a neustále do omrzení omílají neaktuální případy staré několik desítek let. Dnes jsou tyto tzv. pomůckové systémy přísně regulovány a po důkladných analýzách byla stanovena pravidla, která jednotlivé motivační organizace musí dodržovat. Tato pravidla mj. říkají, že:
1) Účast na veškerých akcích nesmí být vynucována a je čistě dobrovolná.
2) Maximální cena vstupenky na jednodenní seminář je 50 EUR měsíčně během prvních 3 měsíců, přičemž celkové výdaje za první 3 měsíce nepřekročí 150 EUR.
Existují i zvláštní zásady týkající se významných setkání, tj. akcí, které se konají jednou za čtvrt roku nebo méně.
Vy, jako distributor, máte vždy na výběr – můžete budovat skupinu bez seminářů a nebo s jejich pomocí. Pokud zjistíte, že Vám semináře k ničemu nejsou, pravděpodobně si na ně nebudete kupovat vstupenky a tím pádem Vás ani nemusí trápit myšlenka, zda na Vás náhodou někdo nevydělal. Pokud naopak zjistíte, že Vám semináře pomáhají s růstem organizace, a shledáte, že je jejich hodnota adekvátní, pak pravděpodobně nebudete mít problém s pořízením vstupenky. A pokud se domníváte, že semináře jsou sice přínosem, ale jsou podle Vás drahé, můžete si uspořádat pro svou organizaci vlastní seminář. Je jen na Vás, zda chcete využít této předpřipravené pomoci nebo zda si chcete vše udělat po svém.
Závěrem tedy malé shrnutí:
Pochází většina příjmů v Amway podnikání z pomůckových systémů? Ne, nepochází. Naopak příjmy z obratu, vytvořeného na Amway produktech tvoří převážnou většinu příjmů vedoucích VPA!!!
Musím utrácet peníze za podpůrné obchodní materiály? Ne, nemusíte.
Děkuji za vysvětlení. Já jsem si říkal, že 350,-kč za seminář, na který je i záruka vrácení peněz je více než adekvátní cena za celodenní školení
Dobrý večer, jak taková záruka na vrácení peněz funguje??? To jako po skončení semináře Vám Vrátí peníze pokud nebudete spokojení a v plné výši ???
Podrobnosti této záruky spokojenosti naleznete na své vstupence (mohou se lišit podle toho, kdo seminář organizuje), ale obvykle opravdu znamenají vrácení plné částky, pokud vstupenku do určité doby vrátíte.
Mě u těch seminářů vždy fascinovala ta záruka na vrácení peněz. Osobně v zaměstnání organizuji různá školení pro naše zákazníky, ale záruku na vrácení peněz nedáváme. A cena za “celodenní” školení je 10násobná. 🙂 Dle mého názoru, když si někdo myslí, že se na školicích seminářích vymejvají mozky apod., tak ať si koupí vstupenku, zúčastní se, a když zjistí, že mu nebyl řádně vymyt mozek, může dostat peníze zpět. :-)))
Zdravím všechny, mám takovej dotaz. Má zde někdo praktickou zkušenost s vrácením peněz za vstupné ? Zajímal by mne postup a za jak dlouho peníze vrátili. Díky.
Postup vracení vstupenky je popsán na zadní straně lístku spolu se lhůtou a adresou, na kterou se vstupenka zasílá. Podmínkou vrácení peněz je pochopitelně účast na semináři (jedná se o záruku spokojenosti, takže aby člověk mohl být se seminářem nespokojený, musí se ho nejprve logicky zúčastnit) a vysvětlení, s čím je účastník semináře nespokojen (slouží jako zpětná vazba, pro vylepšení kvality budoucích seminářů). Jako důkaz účasti slouží označená vstupenka, která je automaticky označena u vchodu.
Jsem v Amway celkem novej, tak zjišťuju informace. Narazil jsem na tuto stránku na Googlu a moc se mi líbí. Je vidět že autor má spoustu zkušeností. Zatím jsem byl na 4 seminářích a můžu potvrdit, že je to tak jak autor píše. Můžu prohlásit, že mě nikdo nenutil, abych tam jezdil a nikdo se mnou nemanipuloval. Protože jsem si na začátku byznysu přečetl nějaké stránky kde se psalo, že se mnou budou manipulovat, tak jsem schválně na ten seminář jel, abych zjistil jak to je. Dělal jsem si poznámky a potom jsem uhodil na kamaráda, ať mi teda doloží ty tvrzení co tam zazněly. Sedli jsme si na internet a projeli moje poznámky ze semináře a opravdu všechno doložil z nezávislých zdrojů. Takže u mě dobrý a doporučuju. 🙂
Kritikům chci říct, že náklady na soupravu už mám dávno zpátky, jsem zatím na 6% a už jsem si vydělal první peníze ve fast tracku. Celkem to po odečtení nákladů na semináře a na startovací soupravu hodilo za prvních 2,5 měsíce (registrace v půlce ledna) asi 7300 Kč. Ze začátku to bylo míň, ale ted to každý měsíc to roste. 🙂 A to se fakt nepřetrhnu. Věnuju se tomu jen 2 večery v týdnu, protože jinak sportuju a jsem dost vytíženej. Takže to opravdu funguje. 🙂
Už od počátků Amway stojí na pevně daných principech, kdo je pochopí a (pro ateisty) přenese se přes to, že jsou to principy z Bible, nemůže říct, že je potřeba vymejvat distributorům mozky. A kdyby s vámi někdo manipuloval, tak prosím, moc vás prosím, zapojte trochu mozku a začněte přemýšlet 😉
Mě tedy semináře Amway přijdou úplně v pohodě. Mnohem větší „vymývání mozků“ jsou třeba TV noviny na Nově 🙂 Nebo Deník Blesk…to je přímo ukázka, jak si novinář vymyslí nějakou kauzu a lidé to baští i s navijákem a pak jdou spát s blbou náladou, otráveni životem a s pocitem, že je všechno špatně. Myslím, že když se na semináři Amway učí, jak si vydělat lepší peníze, jak si zvednout sebevědomí a přemýšlet pozitivně, tak to je spíš „očištění mozků“ od sajrajtu. 🙂 Nevím jak kdo, ale já raději takovou očistu, která mi něco dává, než jen zbytečně zkaženou náladu z bulváru. 🙂
@Ferda Mravenec
A můžu poprosit o ty nezávislé zdroje? Jsem nová uplně a dost se v tom rejpu, tak bych taky ráda informace ” z venku”..díky moc!
Třeba na semináři povídali, že amway vyhrála soud, že to není letadlo, nebo třeba že je dneska největší multilevel na světě, že jsou větší než Hilton nebo LG, že obrat Nutrilitu je větší než obrat 2. největšího multilevelu… je toho opravdu spousta, co jsme procházeli….
Některé ty zdroje jsou i na těhle stránkách… Forbes, další byly třeba tyhle:
http://directsellingnews.com/index.php/view/2013_dsn_global_100_list
http://mlmlegal.com/
http://www.ftc.gov/public-statements/1998/05/pyramid-schemes
(tady se přímo rozebírá i případ Amway)
Prostě odpovědi jsem dostal a byl jsem spokojený. Nic přede mnou netajili, nemlžili, prostě nedělo se nic z toho, co jsem si přečetl, že by se tam mělo dít. Snad kromě toho, že občas lidi tleskali, když šel někdo na pódium, ale to je snad normální, ne? Taky když jsem tam šel se nechat ocenit za 6% tak jsem byl rád, že mi zatleskali.
A i z téhle diskuse tady mi příjde, že argumenty tady mají Amwayjáci. Ty argumenty kritiků jsou opravdu ubohý, až k smíchu… 🙂
No a samozřejmě teď, když mi to už i něco vydělalo a vydělává tak jsem samo ještě spokojenější. 😉
Myslím, že pojmu “vymývání mozků” většina lidí nerozumí, ale ohání se tím. Vymývání mozků je vlastně poslouchání názorů a myšlenek, které jsou buď úplně nové, nebo mohou, ale nemusí být v protikladu s předchozími uloženými informacemi. Je to i studium ve škole, “odborné” politické názory v hospodě, poslouchání ateistických, nebo i náboženských přednášek, poslouchání rozhlasu, sledování televize a také i sledování kouzelníka… My sami si můžeme vybrat, který typ “vymývání” si vybereme…
Podle mne je nejlepší vymývání mozků – poslouchání názorů a zkušeností lidí, kteří jsou našimi vzory, nebo jakými se chceme stát.
I agree with your opinion. I also “brainwash” myself with what I want to put in my brain to wash out [replace] negative thoughts. That’s my choice. A prisoner has no choice when others are brainwashing [forcing their ideology on] them. In this context brainwashing has an evil context and I won’t refer to what I do as brainwashing; rather, I am re-programming myself. I choose to use positive words and avoid using negative word, such as “brainwashing.”
Dobrý den,
přes sociální síť jsem se proklikl na toto: https://event.webinarjam.com/register/9/1nqn3il?fbclid=IwAR2Li7c3843aD9NYvBfO-YywN_0sDdm_0MP39kMup6NxNwT0Fp2wvpMKmO0
Ten pán prý (údajně jako lektor) školil v oblasti síťového marketingu a zmiňuje tam Amway. Chtěl jsem se zeptat, zda jste ho někdo zažil při školení?
Jelikož si ho z (velkých) seminářů nepamatuji, tak mě napadá, jestli si jen nechce “honit triko”.
Jediný, od koho jsem se jeho jméno kdy doslechl, byli kritici. Nebýt jich, nic mi to neříká. S pánem jsem se nikdy za celý svůj život nesetkal.