V diskuzi na těchto stránkách zaznělo srovnání MLM a klasického obchodování. A protože se mi toto srovnání velice líbí, jelikož nádherně demonstruje (ne)logiku kritiků, rozhodl jsem se tento komentář, jehož autorem je Me “vypíchnout” formou zvláštního článku:
Dejme tomu, že já budu výrobce a vyrobím zboží, jehož tržní hodnota je 400.000 Kč, a mám samozřejmě nastavený nějaký systém množstevních slev. Nějakému velkoobchodníkovi řeknu: když odebereš zboží v hodnotě 400.000 Kč, dostaneš 21% slevu, tedy 84.000 Kč. Velkoobchodník mi tedy zaplatí 316.000 Kč.
Dotyčný velkoobchodník následně najde pro to zboží 4 maloobchodníky a každý nakoupí zboží v hodnotě 100.000 Kč. Těm ale on dá slevu jen 12%. Je to v pořádku? Je, oni neudělali takový objem nákupu, mají tedy menší slevu. Tj. oni nakoupí každý za 88.000 Kč, celkem 4x 88.000 = 352.000 Kč. Velkoobchodník má tedy 21-12=9% zisk, tj. 36.000 Kč.
Toto považují všichni (i kritici) za normální obchod. A teď si vyměňte výrobce za Amway, velkoobchodníka za sebe a maloobchodníky za své downline. A podle kritiků je z toho najednou letadlo a podvod. Ale proč, to už Vám kritik nevysvětlí – ono to totiž ani vysvětlit nejde. 🙂
No tak v tom případě je každý obchod letadlo a podvod. 😀On totiž MLM ve skutečnosti není nic jiného, než normální obchod převedený ze světa „kamenného“ obchodování na přímé zásobování výrobcem. Velkoobchodník v MLM nemusí kupovat zboží za 400.000 Kč na sklad (nic neriskuje). Vše za něj dělá firma (Amway) a jeho náplní práce je najít odbyt. Je to normální obchod!
Lidé, kteří se snaží ostatní přesvědčit, že MLM by měl být postaven mimo zákon (pozor: nebavíme se o pyramidových hrách, ale o legálním MLM), by si měli uvědomit, že pokud chtějí zakázat MLM, chtějí vlastně v principu zakázat obchod jako takový, protože jakýkoli obchod je založen na stejném principu, jako MLM. To je samozřejmě možné udělat v komunistických zemích, ale jen těžko to lze udělat ve svobodné zemi, kde je povoleno podnikat.
Ještě dodám, že pokud ve výše uvedeném příkladu zaregistruji člověka, který si nakoupí malé množství zboží pro svou osobní spotřebu, tento člověk jej má za plnou VO cenu a celá množstevní sleva 21% je moje. Podobně jako velkoobchodník může prodat zboží zákazníkovi, ovšem bez množstevní slevy (pokud je odběr malý). Někteří kritici tvrdohlavě trvají na tom, že registrovaný člen není zákazník a odmítají prodej zboží takovému člověku označit jako prodej koncovému zákazníkovi (retail). Ale koncový zákazník zůstane koncovým zákazníkem, ať se to kritikům líbí nebo ne, a tím pádem se jedná o retail. 🙂
Protože jak praví definice:
“Retail involves the sale of goods from a single point (malls, markets, department stores etc) directly to the consumer in small quantities for his end use.” (viz např. zde: https://managementstudyguide.com/what-is-retail.htm)
Nezáleží tedy na tom, zda je nebo není daná osoba členem nějaké sítě, ale na tom, co se s produktem dále děje. Pokud ho spotřebuje, jedná se o retail. Pokud ho koupila za účelem dalšího prodeje, pak se jednalo o wholesale (velkoobchod).
Jak prý řekl Albert Einstein: Neumíš-li to vysvětlit jednoduše, pak tomu nerozumíš. Tento článek je tak názorný a tak jednoduchý, že pokud tohle někdo nepochopí, tak už nepochopí nikdy nic. 🙂
Crown Ambassador, Charlie Marsh told us, “KISS.” (keep it simple, salesman). Rich DeVos said that people will only remember the first and last things we tell them. Therefore, he recommended introducing only two new products each time you visit a customer. He also advised, keep your visits to under 15 minutes. Simple and do-able.
When a recruiter does a presentation that last a long time just so they can “plant a dream” in the recruit’s head, they are wasting both’s time. The recruit usually ends up feeling deceived and quits.
The recruiting process (read that, interview process) should take a long time. (Leading a horse to water is done one step at a time.) The prospect gets his/hers/their information in bite sized pieces. (How do you eat a meal? One bite at a time or shove it all in?) We are not trying to generate momentary excitement so that we can put one more in. That is selfish. We are in the people helping people help themselves business.
We are looking for a few people that can build stable businesses. Spend no more than 15 minutes getting to know your prospect each visit. Get to really know them. Ask them, “Tell me about you.” And, really listen to their answers. You are looking for business partners that are going to be with you for the rest of your life.
Some will complain that this takes too much time. Remember, haste makes waste. You are attempting to build a relationship. If you do it well, you both win. If you don’t, consider it practice. Try again. And again. Never ever give up. You can do it!
Moc hezky řečeno 😀
@Howard
Great tips Howard! Well written.
Thanks. 😉
@Victor KISS 🙂
Tenhle příspěvek je vážně výbornej. Díky za něj.