ADA, Michigan, USA (8.2.2017) – Amway dnes oznámila tržby za kalendářní rok 2016 ve výši 8,8 miliardy USD. Firma zaznamenala nárůst na sedmi z 10 největších trhů a dvojciferné procentuální nárůsty na 9 dalších trzích.
Vzhledem k tomu, že většina obratů Amway pochází z území mimo USA, je výše uvedená hodnota obratu přirozeně ovlivněna kurzem dolaru vůči místním měnám a také slabšími prodeji na největším trhu – v Číně. Amway sice nereportuje hodnoty obratů v konstantních dolarech, ale pro některé trhy lze dohledat obraty v místních měnách. Tyto hodnoty uvedeme v diskuzi pod tímto článkem, jakmile budou publikovány.
Co už víme dnes zcela jistě, je, že Amway opět obhájí pozici světové jedničky v oboru přímého prodeje. Světová dvojka (konkurenční Avon) sice ještě neoznámila výsledky prodejů za celý rok a za období leden-září 2016 zaznamenala v konstantních dolarech růst, ten se ale díky silnému dolaru (hlavně v první polovině roku 2016) “proměnil” v pokles o 9%.
2016 – FAKTA A ČÍSLA:
- Obraty v roce 2016 podle kategorií:
výživa: 49% (+3%), krása a péče o tělo: 25% (beze změny), zboží dlouhodobé spotřeby: 15% (-1%), péče o domácnost: 7% (beze změny), ostatní: 4% (-2%) - Nové výrobky uvedené na trh v roce 2016:
Truvivity by Nutrilite™, Artistry Flora Chic™ (první prémiová vůně od Artistry™), Artistry Supreme LX™ (luxusní krémy proti stárnutí) - 10 největších trhů Amway v roce 2016:
Čína, Spojené státy, Jižní Korea, Japonsko, Thajsko, Taiwan, Indie, Malajsie, Rusko, Hong Kong - Dvojciferné procentuální nárůsty na 9 trzích Amway
Další zajímavá fakta o Amway naleznete v aktuální verzi Amway Global Media Guide 2017.
Podrobnosti o jednotlivých trzích budou průběžně doplňovány zde v diskuzi s tím, jak budou tyto informace publikovány.
Přehled jednotlivých trhů v první desítce (procenta se vztahují k obratům v místních měnách):
mld CNY
mld CNY
bil KRW
bil KRW
mld JPY
mld JPY
THB
THB
mld TWD
mld TWD
mld INR
mld MYR
mld MYR
mld RUB
mil EUR
mil EUR
mil EUR
mil EUR
mil EUR
HUF
HUF
mil EUR
mil PLN
mld VND
mld VND
mil CZK
mil CZK
mil PLN
mld UAH
KZT
Wow!! Jsem stastny ze mohu mit dodavatele spickovych vyrobku pro svoji spotrebu i sve pratele, jiz od roku 1994! Dekuju
Je zajímavé, že obrat firmy Amway od doby, co jsem vstoupil do byznysu, klesá. Z 11,8 miliard spadl na 8,8 letos. Mohu se zeptat, čím to je? Přeci jen rozdíl skoro 33% je dost razantní. Předem děkuji za odpověď.
To je jednoduché – a je to řečeno přímo v článku. Protože posiluje americký dolar a oslabily prodeje na největším trhu (Číně).
EDIT 21.3.2021: Dnes už jsou známy hodnoty obratů v Číně. Pokud by prodeje byly rozložené rovnoměrně po celý rok, pak by to podle převodních kurzů znamenalo, že z celkového poklesu, který činil proti roku 2015 nějakých 700 mil. USD měla Čína na svědomí drtivou většinu (přibližně 660 mil. USD).
Srovnávat meziročně “dolarové” prodeje, může být velice ošemetné, zvláště v letech, kdy se výrazně mění kurz dolaru. Když např. dolar vůči jiné měně posílí, tak za stejné množství té jiné měny nakoupíte čím dál tím méně dolarů. Tedy když obrat v místní měně zůstane stejný, obrat v dolarech klesne. Dokonce to může být tak, že obrat v místní měně vzroste a „dolarové“ obraty jdou dolů. Toto je situace, se kterou se potýká mnoho firem, kterým většina obratu plyne ze zemí mimo USA. Týká se to např. i firmy Avon, jejíž prodeje v konstantních dolarech v roce 2016 vzrostly meziročně o 2%, nicméně celkový obrat se propadl vloni o 7% (zdroj).
Meziroční srovnání „dolarových“ obratů je možné, pokud zafixujete kurzy k nějakému roku a k němu vztáhnete obraty ze všech srovnávaných roků – tzv. “constant dollar sales” (jako to např. dělá veřejně obchodovaný Avon). Firma Amway jako soukromá společnost toto číslo nereportuje, takže jediný způsob, jak získat opravdovou představu, o tom, jak si stojíme, je srovnávat meziroční hodnoty nárůstu v místních měnách. A tato čísla mluví jasně: 70% z 10 největších trhů rostlo. Právě proto zde uvádím i tato čísla (pro ty trhy, pro které se to dá zjistit, je najdete v diskuzi). Pokud srovnáváme meziročně hodnoty dolarových obratů bez této “korekce”, pak i kdyby byly prodeje v místních měnách ve všech zemích konstantní, tak my v letech, kdy dolar oslabuje, uvidíme nárůsty, a naopak v letech, kdy dolar posiluje, uvidíme propad.
Příklady toho, jak kurz dolaru ovlivnil obraty z jednotlivých zemí, jsou v diskuzi pod loňskou výroční zprávou. Tam je i na konkrétních příkladech vidět, jak markantní ten rozdíl může být (viz třeba Rusko). V některých případech (např. v Japonsku nebo v Koreji) posílení dolaru vůči místním měnám úplně smazalo nárůst.
Těm, kdo se zajímají o to, jaký vliv na “dolarový” obrat měl kurz dolaru, doporučuji prostudovat, jak se vyvíjely kurzy v letech 2015 a 2016 na deseti největších trzích:
Např. pro Jižní Koreu jsou kurzy zde:
http://www.x-rates.com/average/?from=USD&to=KRW&amount=1&year=2015
http://www.x-rates.com/average/?from=USD&to=KRW&amount=1&year=2016
Nepočítal jsem to přesně pro všechny měny, ale z grafů je vidět, že většina měn z první desítky vůči dolaru oslabila. Takže když uvážíme, že za poklesem “dolarových” obratů stála hlavně kombinace nižších prodejů v Číně a silný dolar, dá se říci, že zbytek světa rostl, a to docela slušně.
V této souvislosti by bylo jistě zajímavé vidět hodnotu růstu v konstantních dolarech pro zbytek světa (mimo Čínu), kterou bohužel firma nepublikuje.
Ještě jedna zajímavost k té Číně. Oslabení prodejů v Číně může být také způsobeno velkým množstvím nelegálních kopií výrobků. Na tuto informaci o falzifikátech jsem v minulosti narazil již několikrát, naposledy dnes na této stránce:
Chinese police seize over US$120 million of fake branded cosmetics
Stránky hovoří o 100 zabavených krabicích padělaných Amway výrobků v hodnotě 200.000 yuanů. Kolik jich je ale celkem, to asi nezjistí nikdo. V listopadu 2010 bylo odhaleno 500 kartonů padělaných Amway výrobků v hodnotě 18 milionů yuanů (zdroj). V dubnu 2013 bylo při podobné akci zabaveno 120.000 kartonů padělaného Amway zboží v hodnotě 140 milionů yuanů (zdroj) a podle policie téměř polovina všech Amway výrobků prodávaných v čínských online obchodech jsou falzifikáty (zdroj). Nejenže to firmu připravuje o obrat, ale zároveň jim to poškozuje pověst, protože falzifikáty mají pochopitelně do kvality originálu hodně daleko. Bohužel, v Číně je “kopírování” známých značek celkem běžná záležitost.
Že je situace ohledně padělků na čínském trhu vážná svědčí i fakt, že skupina Alibaba založila tzv. Big Data Anti-Counterfeiting Alliance, která sdružuje takové mezinárodní značky, jako je Louis Vuitton, Samsung, Mars a Amway. Aliance má nyní okolo 20 členů a jejím cílem je “vyčistit” internetové obchody od padělaného zboží. Alibaba uvádí, že její technologie na odhalování padělků monitorují asi 10 milionů položek denně a v období září 2015 – srpen 2016 odstranily více než 380 milionů nabídek produktů a zrušily 180 tisíc prodejců. (zdroj 1, zdroj 2)
Zase na druhou stranu, když už vás někdo začne kopírovat, tak to asi znamená, že jste docela populární, ne? 😉
Kde všude lze použít název Amway 🙂 Čína je úžasná země, dostal mě Nový Design kohoutku eSpring nebo kostým maskota od Amway či Amway klíče 😀
https://www.aliexpress.com/wholesale?ltype=wholesale&d=y&origin=y&isViewCP=y&catId=0&initiative_id=AS_20170216084714&SearchText=amway&blanktest=0&tc=af
Je možné někde najít nějakou statistiku, kde jsou vidět všechny země, kde je Amway na trhu a jejich nárůsty/propady?
Amway jako soukromá společnost tato data jako za celek nemá povinnost zveřejňovat formou Annual Reportu, jako veřejně obchodované firmy (i když ty to také většinou nedělají pro jednotlivé trhy, ale pro regiony). Obraty některých poboček lze dopátrat v tiskových zprávách, ale ty vycházejí obvykle s dost velkým zpožděním a rozhodně se nám nepodaří dostat se k obratům všech poboček (většinou se zveřejňují jen ty největší nebo ty, které jsou z nějakého důvodu zajímavé). Na těchto stránkách se snažím v komentářích pod článkem dát čtenářům přehled o všech dostupných informacích. Zatím jsou konkrétní hodnoty obratů známy jen pro několik trhů (viz výše). Situaci průběžně sleduji a když se objeví další hodnoty, zveřejním je. Zatím z dalších trhů podle mých informací šla Malajsie opět nahoru, ČR+SK také, Rusko a Vietnam šly dolů. Ale konkrétní hodnoty ještě nemám, takže jsem je ještě nezveřejnil. Obrňte se trpělivostí a sledujte pravidelně tuto diskuzi. 🙂
Víte, jak dopadla loni Amway v Čr? Nedostal jsem se k podrobnějším číslům.
Díky moc! 🙂
Zatím mám k dispozici pouze neauditované výsledky. Počkejme si na výroční zprávu a uvidíme.
Aktualizováno 25.9.2017: Celkový obrat za ČR+SK šel nahoru o 0,9%, z toho prodej zboží vzrostl o 1,5%.
Pekný večer prajem. Je možné dohľadať alebo zverejniť oficiálne tržby XS Energy Drink, keďže sa mi stáva, že ľudia o tejto značke samozrejme nepočuli a tým pádom vraj nemôže mať tržby cca 1 mld.$ v porovnaní s inými “známymi” alebo porovnanie priamo s nimi ako si vedieme. Ďakujem 😉
O tom, že by XS dosahoval 1 miliardy USD, jsem neslyšel. Našel jsem informaci, že značka XS měla roční prodeje ve výši 150 milionů USD, přičemž se v té době prodávala ve 38 zemích (články vyšly začátkem roku 2015, takže se zřejmě jedná o tržby za rok 2014):
Amway acquires XS Energy brand
RevolutionNext pairs XS Energy Drinks with Amway
Amway reportovala, že v roce 2016 vzrostly tržby za značku XS o 40% a letos bude tato značka přítomna na 50 trzích (zdroj). Čili tržby by dnes měly činit minimálně 210 milionů USD (za předpokladu, že prodeje v roce 2015 zůstaly stejné nebo rostly). Ale pochybuji, že by se během dvou let prodeje zvedly až na miliardu, i kdyby se přidaly další trhy.
Pokud jste někde slyšel zmíněnou miliardu, pak se mohlo jednat o kumulativní prodeje od založení firmy XS do daného roku.
Do přehledu výše doplněno procento nárůstu obratu v Jižní Koreji. Podle tohoto zdroje došlo k nárůstu z 1.069.706.111.226 wonů (2015) na 1.127.687.058.426 wonů (2016), tj. o 5,42%.
Jedna zajímavost, která souvisí s předchozím komentářem: v loňském roce Spojené státy vystřídaly Koreu na 2. místě (a to i přesto, že Korea rostla). Vezmeme-li v potaz kurz dolaru vůči jihokorejskému wonu, vyjde nám obrat Amway Korea za rok 2015 cca 945 milionů USD a za rok 2016 cca 972 milionů USD. (zdroj: http://www.x-rates.com)
Pokud byly Spojené státy v roce 2015 mezi největšími trhy Amway na 3. místě a v roce 2016 poskočily na 2. místo, znamená to, že na tomto téměř 60 let starém trhu došlo pravděpodobně k nárůstu obratu o více než 2,86% (z méně než 945 milionů na více než 972 milionů).
Jedná se samozřejmě jen o hrubý odhad, protože vychází ze zjednodušujícího předpokladu, že obraty v Koreji jsou rozložené rovnoměrně během celého roku (což samozřejmě ve skutečnosti neplatí), ale nějakou představu o tom, jak si vede nejstarší trh, to přece jen dává.
Ze stránek Euromonitor International:
Dobrý den.Výše je uveden procentualní nárust obratu a prodeje zbozi v ČR+SK, byla by k dohledání i informace o celkove výši obratu v ČR(SK) v dolarech či KČ?Děkuji
Prodej zboží v roce 2016 za ČR a SK činil 398,394 milionů Kč. Celkový obrat (vč. provizí vyplacených PO a dalších služeb) byl 449,280 milionů Kč.
Pokud jste měl na mysli celkový obrat včetně obratu PO, ten nevím, ale mohu ho zkusit zjistit. Jde o to, že přes Amway jdou jen provize, zatímco obrat si započítávají PO samy.
Obrat v Maďarsku v loňském roce vyrostl z 5.208.275.000 HUF (2015) na 5.501.594.000 HUF (2016) – nárůst o 5,6%.
Zdroj: http://ceginformacio.creditreform.hu/cr9310017805_EN
Obrat v Itálii vyrostl z 60,4 mil. EUR v roce 2015 (zdroj) na 65,3 mil EUR v roce 2016 (zdroj). Nárůst o 8,1%.
Obrat ve Španělsku vzrostl vloni ve srovnání s rokem 2015 o 22,4% na 13,8 mil. EUR (zdroj).
Obrat v Portugalsku vzrostl vloni ve srovnání s rokem 2015 o 2% na 3,3 mil. EUR (zdroj).
U Taiwanu opravena hodnota nárůstu: upřesněná hodnota obratu za rok 2016 činí téměř 118,5 miliardy NT$ (na rozdíl od dříve reportovaných “více než 118 miliard”).
Proti roku 2015, kdy obrat činil 117,6 miliardy NT$, to představuje nárůst o 0,77%.
zdroje:
https://web.archive.org/web/20170718103126/http://www.amway.com.tw/weblight/about/amway_tw01.aspx
https://web.archive.org/web/20161128105415/http://www.amway.com.tw/weblight/about/amway_tw01.aspx