Před nějakou dobou jsem na youtube.com narazil na historickou reklamu na Amway, která běžela v americké televizi před přibližně 35 lety. Je třeba říci, že ve srovnání s jinými firmami, se jedná o raritu, protože Amway neinvestuje příliš prostředků do mediální reklamy – místo toho tyto peníze rozděluje mezi své distributory.
V reklamě tehdy vystupoval velice známý herec a moderátor, Bob Hope. Scénář je velice jednoduchý: Bob Hope spěchá na golfový turnaj Pro-Am a zmešká svůj let. Pracovník charterové společnosti a pilot v jedné osobě mu nabízí, že jej na turnaj dopraví a nabízí mu jako palubní jídlo proteinovou tyčinku Amway. Následně se rozvine debata o Amway a o tom, že pilot se svou ženou si prostřednictvím Amway budují finanční nezávislost a celá reklama končí jednoduchým, velice úderným a, v dnešní době, snad ještě více aktuálním sloganem:
POZNEJTE CELÝ PŘÍBĚH!
Autor Charles Paul Conn ve své knize Sliby, které se plní – Fenomén Amway a jak působí k tomu uvádí:
Běžně se setkáváme s lidmi, kteří mají utkvělé představy o Amway, zcela vyplývající z jediné situace, která nastala možná i před mnoha lety, když jim zkřížil cestu zlomeček fenoménu Amway. Hovoří-li o Amway, pak popisují zemi, kterou druzí nikdy nespatřili, jeví se jim zcela cizí a nepoznatelná, snad to vůbec není tatáž Amway, kterou znají ostatní.
To chápou lidé pracující pro Amway lépe než kdokoli jiný. Vědí, jak důležitý je fakt, kterou Amway člověk viděl, jak snadné je dospět k předčasnému nesprávnému závěru o Amway na základě pouhého zlomku nebo pomíjivé představy. Muži a ženy v reklamních agenturách, kteří píší reklamy Amway, vědí velmi dobře, jak to působí a dělá jim to starosti. Proto vymysleli jedno heslo, které slýcháme v rozhlase a televizi a čteme v Newsweeku, Ebony a Saturday Evening Post. Říká: “AMWAY DNEŠKA – POZNEJTE CELÝ PŘÍBĚH”. Ano, celý příběh, ne jen zlomek. Ne zhuštěnou verzi o tom, jak syn jedné paní měl přítele, který chodil k holiči, který slyšel o jednom člověku z Amway… Celý příběh.
Ti lidé od reklamy, kteří přišli s tímto heslem, chápali, v čem je problém. Věděli, že pokud jde o Amway, rozhled znamená vše. Nejsnazší věc na světě je viset na ocase slona a přísahat, že je to had. Problém osobního rozhledu jednotlivce je to jediné, čím lze u fenoménu, jako je Amway, vysvětlovat, že tolik inteligentních lidí – s tak zřejmou upřímností – o ní tvrdí tolik protiřečících si věcí.
Charles Paul Conn: Sliby, které se plní – Fenomén Amway a jak působí, str. 11, ISBN 80-86095-06-6
Ano. Celý příběh. Ne to, jak Váš strejda před 20 lety byl týden registrovaný a kupodivu se nestal milionářem (jako kdyby Amway byla nějaká loterie, ve které byste mohli vyhrát). Ne pouze část informací servírovaných někým, kdo je o sobě přesvědčen, že když si přečetl pár bulvárních článků o Amway, tak o ní ví všechno, a který tím, že vždy podá jen část informací, tak, jak se mu zrovna hodí, s Vámi manipuluje (příklad 1, příklad 2, příklad 3). Celý příběh.
Až se budete rozhodovat o Amway, nespokojte se jen s povrchními informacemi, ale jděte do hloubky. A věřím, že shledáte, že fenomén Amway je skutečně fascinující příběh, který opravdu stojí za to!
Přidej komentář jako první k "Amway – poznejte CELÝ příběh"