FTC uštědřila MLM kritikům další kopanec

Snad nejčastější námitka MLM kritiků se týká faktu, že mnoho lidí registrovaných u MLM firem si nakupuje zboží pro svou osobní spotřebu a nemají zákazníky. Z toho někteří vyvozují, že se jedná o nelegální pyramidové schéma, které nemá koncového zákazníka, a šmahem odsoudí i poctivé MLM.

Nyní tito kritici dostali další kopanec od Federal Trade Commission (FTC). 😀 Ta nyní připravila podrobné vysvětlující stanovisko, podle kterého posuzuje, zda daná firma skutečně funguje na bázi legálního multilevel marketingu nebo zda se jedná o maskovanou pyramidovou hru krytou prodejem nepotřebných a nehodnotných tzv. “produktů”, které si lidé kupují ne kvůli jejich užitné hodnotě, ale pouze a jen kvůli vidině rychlého a bezpracného zbohatnutí.

Na stránkách FTC najdeme nyní odpovědi, které vysvětlují, proč v některých případech FTC shledala, že fungování MLM firmy (např. Amway) je v pořádku, zatímco v případě jiné firmy (BurnLounge) FTC došla k závěru, že se jedná o pyramidovou hru.

Celou směrnici si můžete v originále přečíst na stránkách FTC. V podstatě se v ní dočtete přesně to samé, co celou dobu tvrdím na těchto stránkách a pravý opak toho, co někteří kritici papouškují po panu FitzPatrickovi. Člověka, který má registraci u MLM firmy, FTC samozřejmě považuje za koncového zákazníka, pokud si tento člověk kupuje produkty primárně kvůli tomu, aby je používal a ne kvůli tomu, že to firma má jako podmínku pro vyplacení bonusu, který mu generuje skupina.

Z celé směrnice vybírám několik vět z odstavců 5 a 6, které dokazují, že kritici se nás celou dobu snažili obelhávat:

Product that is purchased and consumed by participants to satisfy their own genuine product demand – as distinct from all product purchased by participants that is not resold – is not in itself indicative of a problematic MLM compensation structure. (…) This issue, like all issues concerning the evaluation of an MLM’s compensation structure, is fact-specific and usually involves a comprehensive analysis of a variety of factors. (…) First, the FTC staff is likely to consider whether features of the MLM’s compensation structure incentivize or encourage participants to purchase product for reasons other than satisfying their own personal demand or actual consumer demand in the marketplace. Second, the FTC staff is likely to consider information bearing on whether particular wholesale purchases by business opportunity participants were made to satisfy personal demand. The persuasiveness of this information in any particular case will depend on its reliability.

Personal or internal consumption – meaning product participants purchase and consume to satisfy their own genuine product demand – does not determine whether the FTC will consider an MLM’s compensation structure unlawful.

Zde máte tedy vysvětlení přímo od FTC, na základě kterého si můžete dovodit, proč v případě firmy Amway po zevrubné analýze nejrůznějších faktorů FTC uznala, že se jedná o legální MLM firmu, zatímco firmy Vemma nebo BurnLounge byly  zavřeny jako podvodné pyramidové hry.

Zbývá nyní již jen doplnit, že z úst kritiků zanedlouho zcela jistě uslyšíme, že FTC se nechala uplatit a může za to určitě Trumpova administrativa v čele se současnou ministryní školství Betsy DeVos, která je shodou okolností snachou zakladatele Amway, Riche DeVose. To je totiž jediný argument, na který se zmůžou – tedy pokud se to dá nazývat argumentem. 😀

Pro vás ostatní, kteří používáte mozek, je zde ale konečně vysvětlující stanovisko, které vám může posloužit, aby dokázali správně vyhodnotit, zda firma, se kterou hodláte navázat spolupráci, funguje tak, jak má.

Ze zkušenosti totiž vím, že u spousty jiných MLM existují právě ty “háčky”, které nováčkům nikdo na začátku neřekne, a které je skutečně staví na pomezí mezi legální MLM a pyramidovou hru (u nás známou také pod pojmem “letadlo”). Marketingový plán, který má výplatu odměny podmíněnou osobním obratem, možnost přijít o skupinu, pokud nebudete aktivní, různé leasingy, které si musíte začít platit, pokud nedodržíte podmínku osobního obratu… To vše může tlačit lidi k tomu, aby nakupovali bez ohledu na to, jestli daný produkt potřebují nebo zda mají zákazníka, který by si od nich zboží koupil. To vše jsou “háčky”, které v Amway NENAJDETE. Zboží Amway má totiž takovou užitnou hodnotu, že firma nepotřebuje zavádět žádné “háčky” a dokonce může nabízet i záruku spokojenosti, tj. možnost vrátit zboží s vrácením plné kupní ceny! A proto také FTC již v roce 1979 rozhodla, že:

Prodejní a marketingový plán Amway není pyramidovým plánem. Za méně než 20 let obžalovaní vybudovali velkou výrobní společnost a efektivní distribuční systém, který přinesl nové produkty na trh, a to zejména na vysoce oligopolní trh s mýdly a pracími prostředky. Spotřebitelé mají z tohoto nového zdroje dodávek prospěch a reagovali na něj značnou loajalitou vůči produktům společnosti Amway.

FTC v Amway, 1979 – str. 706 – odstavec “Conclusions”

Často se mě lidi ptají, proč považuji Amway za nejlepší MLM. Odpověď je jednoduchá: přesně proto!

Jak jsem již psal výše, mnoho MLM firem má výplatu bonusů z prodejního a marketingového plánu podmíněnou osobním obratem (znovu opakuji, že Amway se toto netýká). Obvykle se to v brožuře projeví tím, že je tam zmíněno “aktivní distributor”. A jak je na tom ta Vaše MLM firma? Vyplácí odměny všem bez rozdílu, nebo jen těm “aktivním” (tj. těm, kdo v daném měsíci udělali osobní obrat). Hrozí Vám, že přijdete o skupinu, pokud nebudete v kategorii “aktivních” distributorů? O své zkušenosti se můžete podělit v diskuzi níže.

ČTĚTE TAKÉ:

MLM vs. Pyramidové hry

Content not available.
Please allow cookies by clicking Accept on the banner

Rating: 9.31/10. From 13 votes.
Please wait...

Přidej komentář jako první k "FTC uštědřila MLM kritikům další kopanec"

Zanechte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.




Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close