V poslední době se na Internetu objevil článek od jednoho samozvaného “odborníka na ekologii”, který tvrdí, že se Amway nechová ekologicky, protože mj. “řadu let převážela Jary přes půl zeměkoule” a “používá v LOC palmový olej” (některé firmy kvůli vysazení palem olejových vypalují tropické deštné lesy). Jak je to ve skutečnosti s (ne)použitím palmového oleje v LOC, jsme si vysvětlili v diskuzi pod článkem FAKT: Amway je držitelem ceny OSN (viz komentář Me a můj).
Dnes se zaměříme na první obvinění, kterým je osočení, že se Amway nechová ekologicky, když “léta převážela své výrobky přes půl zeměkoule”. Na tento tzv. “argument” existuje velice triviální vysvětlení:
AMWAY VYRÁBÍ KONCENTRÁTY
Díky tomu, že Amway vyrábí koncentráty, je tzv. uhlíková stopa (měřítko ekologičnosti – v tomto případě energie spotřebovaná na přepravu vyjádřená v množství vyprodukovaného oxidu uhličitého – CO2) podstatně menší, než kdyby prodávala výrobky rozředěné.
Například LOC se pro konečné použití ředí do lahve s rozprašovačem v poměru 1:9, tedy 10krát. Snadno si potom odvodíme, že se při přepravě tohoto výrobku vyprodukuje 10krát méně CO2, než při přepravě konkurenčního výrobku, který se prodává již naředěný (samozřejmě uvažujeme stejný typ přepravy).
POUŽITÍ LODNÍ PŘEPRAVY
Lodní přeprava, která se dlouhá léta používala pro onu tzv. “přepravu Jarů přes půl zeměkoule”, zanechává ze všech běžně používaných typů přepravy nejmenší uhlíkovou stopu. Kalkulačka ukazuje, že přeprava 1 kg výrobku přes oceán* odpovídá produkci 78 g CO2 (odpovídá 0,04 kg spáleného uhlí). Pro srovnání – přeprava kamionem na stejnou vzdálenost “vyprodukuje” 494,4 g CO2 (0,26 kg uhlí), přeprava nákladním autem 4027,2 g CO2 (2,1 kg uhlí), vlaková doprava 171 g CO2 (0,09 kg uhlí) a letecká přeprava 3570 g CO2 (1,86 kg uhlí).
KOMBINACE LODNÍ PŘEPRAVY A KONCENTRACE VÝROBKŮ MINIMALIZUJE UHLÍKOVOU STOPU
Jak už bylo vysvětleno výše, je nutno uvažovat i koncentraci výrobku. Pro přepravu LOC “přes půl zeměkoule”, tedy lodní přepravou na vzdálenost 6000 km, je vyprodukováno jen asi 78 g CO2. Adekvátní množství konkurenčního naředěného výrobku (10 kg) by při zachování stejné uhlíkové stopy urazilo kamionem jen asi 94,7 km. Jak vidíme, příspěvek lodní přepravy k uhlíkové stopě je naprosto mizivý, takže argument, že se Amway nechovala ekologicky, když převážela své výrobky přes půl zeměkoule, je ze strany kritika pouhou manipulací, nebo je přinejmenším postavená na hlavu.
MŮŽEME TEDY ZCELA OPRÁVNĚNĚ TVRDIT, ŽE PRÁVĚ PROTO, ŽE AMWAY JIŽ OD SVÉHO ZALOŽENÍ VYRÁBÍ KONCENTRÁTY, CHOVALA SE EKOLOGICKY VŽDY.
Celé se to dá demonstrovat následovně – cesta Amway výrobku je podle kritika následující: 1200 km po USA kamionem, 6000 km přes oceán do evropského přístavu a 1000 km kamionem po Evropě. Nebudu se nyní zabývat tím, zda jsou tyto údaje přesné, ale zaměřím se na nelogičnost argumentu, že zatímco je LOC neekologické díky tomu, že se k českému zákazníkovi přepravuje 8200 km, konkurenční výrobek, který se vyrábí v Evropě (a je tudíž přepravován jen na vzdálenost 1000 km) je podle něj ekologičtější. I kdyby se LOC pro evropský trh stále vyrábělo v USA (což v současnosti již není pravda), celková uhlíková stopa, kterou by zanechal 1 kg LOC ve výše uvedeném případě, je 259,28 g CO2 (pokud nevěříte, dosaďte si výše uvedené hodnoty do kalkulačky). Ekvivalentní množství konkurenčního výrobku (10 kg), který se prodává již ředěný, zanechá stejnou uhlíkovou stopu při přepravě kamionem na pouhých 314,6 km, a to nepočítám s navýšením jeho hmotnosti způsobeném větším množstvím obalů!
V případě, že ekvivalentní množství (10 kg) konkurenčního naředěného výrobku cestuje 1000 km kamionem, bude jeho uhlíková stopa 2,6krát větší (824 g) než u LOC, a nikoliv menší, jak se kritik mylně domnívá. A to i přesto, že LOC urazilo 8,2krát větší vzdálenost! 🙂
Rovněž pseudoargument, že z Rakovníka do Prahy je to 60 km, z čehož dotyčný vyvozuje, že se Procter & Gamble chová ekologičtěji než Amway, je zcela mimo mísu, protože 90% produkce Procter & Gamble samozřejmě vyváží z ČR do jiných zemí. Díky tomu je průměrná vzdálenost, kterou putují jejich výrobky k zákazníkovi, podstatně větší než 60 km (troufám si tvrdit, že je dokonce vyšší než výše uvedených 314,6 km). Srovnání výše uvedených 8200 km u LOC vs. 60 km u výrobků Procter & Gamble není nic jiného, než manipulací, která má vyvolat zdání, že energie spotřebovaná na přepravu výrobků Amway je vyšší než u konkurence, přestože tomu tak není.
Jak jsme si ukázali, všechna výše uvedená kritikova tvrzení jsou jen další ukázkou jeho neinformovanosti a neznalosti dané problematiky. 🙂
P.S.: Amway již před nějakou dobou začala přesouvat výrobu jednotlivých výrobkových řad k místům, kde se prodávají nejvíce, čímž se minimalizuje i již tak malá uhlíková stopa, kterou doprava Amway výrobků dosud představovala, a ještě více se tedy projevuje rozdíl při pozemní přepravě po Evropě, který je způsoben vyšší koncentrací výrobků Amway. Z výrobků, jejichž výroba se již přesunula do Evropy (konkrétně do Belgie), jmenujme např. právě L.O.C.™ Víceúčelový čisticí prostředek, DISH DROPS™ Koncentrovaný přípravek na mytí nádobí, SA8™ Delicate Jemný tekutý prací prostředek, AMWAY™ Čisticí přípravek na trouby, L.O.C. Čisticí prostředek pro koupelny, L.O.C. Kuchyňský čisticí prostředek, L.O.C. Čisticí prostředek na sklo, L.O.C. Čisticí prostředek na sprchové kouty, ZOOM™ Koncentrovaný čisticí prostředek. V Belgii se rovněž vyrábí od samého počátku třeba také výrobek SA8™ Black Koncentrovaný prací prostředek na tmavé prádlo, který byl na trh uveden nedávno a SA8™ Baby Koncentrovaný tekutý prací prostředek se změkčujícím účinkem (uveden na trh 2.6.2017).
* pro zjednodušení počítáno se vzdáleností 6000 km
Takže jestili to dobře chápu…
– 6000km dopravy LOC lodí je ekologicky stejná zátěž jako doprava jiného výrobku 95km kamiónem po silnici
– i když se LOC vyrábělo v USA a dováželo se sem, tak to bylo pořád ekologičtější než konkurence
– teď když se to vyrábí v Belgii, je to ještě lepší 🙂
To je zajímavý zase jsem se dozvěděl něco novýho. Zajímavý jak když člověk zná fakta, tak se to dá jednoduše vysvětlit. Dík. Už jsem na tu námitku narazil před nějkým časem taky… tak teď aspoň vím , jak to vysvětlit. 🙂
Nejen znát fakta, ale umět je i správně interpretovat. 🙂