Včera byl zveřejněn žebříček 100 největších firem přímého prodeje. Většina firem, které působí globálně, byla samozřejmě zasažena silným dolarem, což se negativně projevilo na obratech vyjádřených v USD. Zatímco první tři místa, Amway (#1), Avon (#2), Herbalife (#3), zůstala oproti minulému roku z hlediska pořadí beze změn, na dalších místech došlo k několika výrazným změnám.
Do první desítky se nově probojovala čínská společnost Perfect (#7), která v loňském žebříčku chyběla a která profituje především z obrovského (a specifického) čínského trhu, stejně jako další čínská společnost Infinitus (#5) nabízející produkty a služby spojené s tradiční čínskou medicínou. Není bez zajímavosti, že největší firma přímého prodeje (Amway), otevřela loni v čínském Wuxi vlastní botanické výzkumné centrum v hodnotě 13 milionů USD, jehož výzkumní pracovníci studují rostliny používané v tradiční čínské medicíně.
U společnosti Avon došlo v loňském roce k odkoupení severoamerické pobočky investiční společností Cerberus, což přineslo rozdělení obratu na dvě části: Avon (#2) s obratem 6,16 miliardy USD a New Avon (#19) s obratem 1,01 miliardy USD. Společnost Joy Main, která se vloni umístila na desáté pozici, v letošním žebříčku chybí.
Aktuální pořadí firem v první desítce je uvedeno v následující tabulce:
Pořadí | Název společnosti | Obrat – 2015 (mld USD) |
---|---|---|
1 | Amway | 9,50 |
2 | Avon | 6,16 |
3 | Herbalife | 4,47 |
4 | Vorwerk | 4,00 |
5 | Infinitus | 3,88 |
6 | Mary Kay | 3,70 |
7 | Perfect | 3,58 |
8 | Natura | 2,41 |
9 | Tupperware | 2,28 |
10 | Nu Skin | 2,25 |
Kompletní žebříček naleznete na adrese: www.directsellingnews.com
Wuaaaaaaaaa to aky rozdiel medzi prvymi dvoma ;O Sme najlepsiiii!!
Skvělá firma, když tu vydržela 100 let, good job:) Hmmm, není už moc stará?
Teď nevím, jestli se dobře chápeme – žebříček DSN Global 100 značí žebříček 100 největších firem přímého prodeje, ne žebříček firem, které jsou na trhu 100 let.
Zatím z těch firem v žebříčku je na trhu 100 let jen Avon (založen r. 1886) a Vorwerk (založen r. 1883). Amway byla založena v roce 1959, takže letos slaví 57. narozeniny, čili je podstatně mladší (i když větší, než všechny ostatní).
Mohu se zeptat, proč od roku 2013, kdy měla amway kolem 12-13 miliard Dolarů začala klesat? Vždyť snad není trh, kde by Amway nerostla ve všech ukazatelých.
Vysvětlení je velmi jednoduché – posilující dolar. Ačkoli prodeje v místních měnách na většině trhů rostly, po přepočtu na dolary vycházejí rok od roku nižší obraty s tím, jak roste hodnota dolaru. U globálních firem je to vcelku běžný jev. Zase naopak, v období, kdy dolar oslabuje, se prodeje zvyšují. Proto některé firmy uvádějí i hodnoty obratu v konstantních dolarech, aby bylo možno vyčíst trend. Amway tuto hodnotu neuvádí.
Aha, a prosím tě, šlo by zpětně dopočítat obrat v konstantních dolarech?
Nešlo, resp. na to, abychom to spočítali, bychom museli znát obraty v místních měnách ze všech trhů po jednotlivých měsících a vývoj kurzu dolaru v jednotlivých letech vůči všem měnám v zemích, kde Amway podniká. Tyto hodnoty ví jen firma, ale jako soukromá firma není povinna je zveřejňovat.
Ale jeden ukazatel tu přeci jen je: 7 z 10 největších trhů a 14 z 20 největších trhů v loňském roce vykázalo růst – viz článek Amway zveřejnila výsledky za rok 2015 a diskuze pod ním, kde jsou konkrétní hodnoty obratů pro některé z největších trhů.