Pro všechny příznivce MLM přichází dobrá zpráva – včera bylo oficiálně ukončeno vyšetřování firmy Herbalife americkou FTC. Výsledek: Vyšetřování nepotvrdilo, že by Herbalife byl pyramidovou hrou. Zároveň ale Herbalife v rámci dohody s FTC učiní některé změny ve způsobu fungování. Osobně jsem očekával, že se situace takto “vyvrbí”, takže mě toto rozuzlení nijak nepřekvapilo. Trochu se ale u tohoto tématu zastavím, protože bych na něm chtěl demonstrovat zásadní rozdíly mezi fungováním různých MLM firem, v tomto případě tedy Herbalife a Amway.
Úvodem předesílám, že jsem se nikdy netajil tím, že v celém oboru MLM považuji za nejlepší a nepropracovanější marketingový plán společnosti Amway. A výsledek vyšetřování firmy Herbalife mi dává za pravdu a, i když se to laikovi nemusí na první pohled zdát, ukazuje, jak propastné rozdíly ve fungování MLM firem mohou být.
Bill Ackman vs. Herbalife
Nejprve několik informací k pozadí celé události: na základě podnětu short sellera Billa Ackmana začala být společnost Herbalife v březnu 2014 vyšetřována Federální obchodní komisí (FTC) pro podezření z fungování na principu pyramidové hry. Ackman na pád akcií Herbalife vsadil 1 miliardu USD. Po více než dvou letech přislíbil Herbalife restrukturalizaci svého prodejního a marketingového plánu a zaplacení pokuty. Tento krok se dal očekávat, protože dlouho trvající spor není pochopitelně v zájmu žádné společnosti.
Kdo má pravdu?
Sázka Billa Ackmana v hodnotě 1 miliardy USD na pád akcií společnosti Herbalife tak dostala tvrdou ránu. Ovšem, jak už tomu někdy bývá, každá strana tvrdí, že zvítězila, protože každá má “svou” pravdu. Herbalife tvrdí, že vyšetřování neprokázalo, že by provozoval pyramidovou hru, protože jinak by se jim nepodařilo dosáhnout dohody s FTC. To je sice na jednu stranu pravda, ovšem jak si dále ukážeme, za nastalou situaci si do značné míry může sám – minimálně se jí dalo předejít. A Ackman? Ten, možná v duchu rčení tonoucí se stébla chytá, tvrdí, že nadále sází na pád akcií společnosti Herbalife, protože po slíbené restrukturalizaci podle něj dojde ke kolapsu společnosti.
Kde je problém?
Problém je v podstatě velmi jednoduchý a spočívá v prodejním a marketingovém plánu společnosti Herbalife. Resp. jsou dva:
- Současná verze marketingového plánu Herbalife motivuje distributory k vysoké počáteční investici (nákupu výrobků) bez toho, že by tito distributoři měli zajištěn odbyt u zákazníků. V praxi to vypadá tak, že nový distributor může být “natlačen” do nákupu výrobků v hodnotě několika desítek tisíc Kč. Ptáte se, proč by to dělal? Důvod je jednoduchý – v tom okamžiku se totiž na 12 měsíců stane Supervizorem se všemi výhodami, které tento statut zajišťuje (včetně např. 50% slevy na nákupy). Na rozdíl od Amway, kde se musí pozice obhajovat každý měsíc, jako v jakémkoli jiném obchodě, u Herbalife si můžete pozici koupit. To samozřejmě vede k možnosti zneužití ze strany sponzora a následnému obvinění ze zatěžování nového člověka zásobami, což je jedním ze znaků pyramidových her.
- Herbalife ve Spojených státech nikde ve svém marketingovém plánu nerozlišuje lidi, kteří se registrují kvůli nákupu výrobků (zákazníky) od těch, kteří podnikají. Na rozdíl od Amway, která tyto kategorie důsledně rozlišuje, tudíž existuje možnost napadení principu fungování – kritik může prohlásit, že distributoři si zboží kupují jen proto, aby dosáhli na bonusy. Ve spojení s bodem 1 se pak jedná o závažné obvinění (netvrdím ale, že oprávněné). Bohužel, Herbalife nemá jak prokázat, že nezatěžuje své distributory zásobami (tj. neprovádí tzv. inventory loading) a že většinu zboží, které distributoři nakoupí, následně prodají nebo spotřebují, tj. že zboží skutečně doputuje ke konečnému spotřebiteli = retail.
Ve prospěch Herbalife hraje fakt, že v případě ukončení činnosti se na zboží zakoupené během uplynulých 12 měsíců vztahuje záruka vrácení peněz, čili pokud by došlo k inventory loading a hrozilo by, že distributorovi na skladě zůstane neprodané zboží, má dotyčný možnost jej vrátit a dostane všechny peníze zpět.
Již dříve jsem upozorňoval, že marketingové plány různých MLM společností jsou diametrálně odlišné. Jak je vidět, Herbalife doplatil přesně na to, čemu se zakladatelé Amway snažili předejít již v roce 1959, když zakládali Amway. Pravidla proti zatěžování zásobami (70% rule), neexistence povinných odběrů, nutnost obhajovat úroveň (nemožnost nákupu kvalifikace) a záruka spokojenosti byly u Amway implementovány do prodejního a marketingového plánu již od samého vzniku společnosti a právě proto také FTC v roce 1979 uznala Amway za legitimní obchod. Zdůrazňuji, že Amway nenastavovala tato pravidla až po zásahu FTC, ale daleko dříve, a celý MLM průmysl je dnes bere jako vzor.
Poučení na závěr
Jak je vidět, když dva dělají totéž, není to vždy totéž.
Vyšetřování FTC neprokázalo, že by Herbalife byl pyramidovou hrou. Je samozřejmě otázkou, jaké kroky nyní Herbalife učiní a jaký to bude mít dopad na jeho fungování. Osobně si myslím, že dopad na společnost nebude nijak dramatický – a jak je vidět z růstu cen akcií, ke kterému došlo po oznámení ukončení vyšetřování, nemyslím si to jen já.
Pokud si je Herbalife opravdu jistý tím, že si lidé kupují jeho zboží kvůli jeho užitné hodnotě a ne kvůli tomu, aby se kvalifikovali na odměny, měl by oddělit registrované zákazníky od distributorů – tak, jak to má např. Amway. Tito lidé, kteří se registrují kvůli levnějším nákupům, by neměli mít možnost vydělávat. Nikdo pak nebude moci obviňovat Herbalife, že zboží prodané těmto lidem nedoputovalo ke koncovému zákazníkovi (těžko by si jej asi kupovali, když ani nemohou získávat odměny) a Herbalife bude mít pak v ruce důkaz, že zde nedochází k zatěžování zásobami. Také se domnívám, že by firma měla zrušit možnost kvalifikace na statut Supervizora pomocí jednorázového nákupu. To ve spojení se zárukou vrácení peněz jim dá do rukou argument, že ani distributoři nejsou zatěžováni zásobami.
Tyto změny nezaberou mnoho úsilí a podle mého je měl Herbalife zavést hned od počátku. Pokud Herbalife staví svůj byznys skutečně na kvalitních produktech, pak na něj zavedení těchto nových podmínek nebude mít vůbec žádný vliv. Koneckonců, Amway, která je několikanásobně větší, podle těchto pravidel už funguje desítky roků.
A Bill Ackman, který podle některých střízlivých odhadů přišel o více než 500 milionů dolarů, si snad pro příště zapamatuje, že při short sellingu lze sice dost vydělat, ale i prodělat. Proto je vždy dobré mít svá tvrzení, kterými chcete srazit cenu akcií, opřená o lepší zdroje, než je Robert L. FitzPatrick a pár dalších fanatiků, kteří ho v jeho aktivitách podporovali. Co myslíte – pomohou nyní tito MLM kritici panu Ackmanovi finančně? Přeci jen, ztráta 500 milionů USD je dost velké sousto asi pro každého – i pro pana Ackmana…
Každopádně největším vítězem v této kauze je asi investor Carl Icahn, který pár měsíců po short sellingu ze strany Billa Ackmana odmítl jeho komentáře ohledně společnosti Herbalife a nazval jej ubrečeným děckem. Krátce na to začal Icahn skupovat akcie Herbalife (dnes vlastní více než 18%). Doteď vydělal 457 milionů USD, což pro něj představuje zhodnocení o 77%, a nyní mu Herbalife zvýšil podíl, který může ve společnosti vlastnit, z 25% na 34,99%.
A jak jsem psal už v jiném článku – proč si Amway ponechala statut soukromé společnosti a nestala se akciovkou? Celá tato kauza je odpovědí.
Děkuji, velmi zajímavý článek.
Nahlédl jsem do závěrů FTC a nesouhlasím s tímto článkem. FTC našla v byznysu Herbalife řadu znaků typických pro pyramidová schémata. Z důvodů, o kterých lze jen spekulovat, 😉 však nikde ve zprávě nebyl použit termín “pyramidové schema” nebo “Ponziho schema” (přestože popis problémů tomu jasně odpovídá).
Pokud si pozorně přečtete článek, tak zjistíte, že v něm zmiňuji 2 zásadní problémy, které firmu Herbalife dostaly do této situace – a oba souvisí s možností, že tam probíhá tzv. zatěžování zásobami (inventory loading), což je jeden ze znaků pyramidové hry. První bod se týká toho, že Herbalife nemá rozdělené zákazníky a distributory (což dává prostor pro spekulace, zda si lidé kupují zboží kvůli jeho užitné hodnotě nebo jen kvůli tomu, že je na něj “navázána” obchodní příležitost), a druhý se týká způsobu, jakým se lze v Herbalife kvalifikovat na pozici Supervizora (jednorázový velký nákup). Čili ano, Herbalife z mého pohledu stojí v “šedé” zóně, kdy není jasné, jak vlastně funguje. Je možné, že k žádnému zatěžování zásobami nedochází, ale je také možné, že ano. A do té doby, dokud Herbalife neprovede změny, na kterých se s FTC dohodl, to není možné ani prokázat, ani vyvrátit.
Myslím, že na to máme obdobný názor, jen jsme se možná nepochopili. Článek neměl “bránit” firmu Herbalife. Měl jen ukázat na to, že nelze všechny MLM házet do jednoho pytle a že když se nedíváme na věci jen povrchně, zjistíme, že mezi MLM firmami jsou obrovské rozdíly. A to je také důvod, proč FTC uznala Amway za seriózní byznys, zatímco např. Vemma byla zavřena.
V tomto případě jsem chtěl, aby lidé pochopili, že Amway všechny ty sporné body má již dávno vyřešené (v podstatě od svého založení) a Herbalife, pokud si opravdu věří, že výrobky si lidé kupují kvůli jejich užitné hodnotě, měl ta pravidla zavést hned od začátku. Kdyby to udělal, situace, ve které je dnes, by pravděpodobně vůbec nenastala.
Ten Herbalife bych viděl přísněji.
Celkově to na mne působí spíš jako že stát nemá zájem nechat tak velkou firmu padnout. Takže i když stát (prostřednictvím FTC) objevil v činnosti jasné prvky pyramidového schematu, jen je popsal a vyzval k nápravě, ale neoznačil je slovy “pyramidové schema” a nezavřel ani firmu ani její hlavouny.
Vtipná byla tisková konference, kde se mluvčí FTC velmi kreativně vyhýbala označení “pyramida” i v odpovědích na přímé otázky:
otázka:
“I just want to go back to the question earlier about the pyramid scheme.
I mean it sounds to me… like what you’re saying is that this company has all the hallmarks of a pyramid scheme, isn’t that right?”
odpověď mluvčí:
“You know our focus isn’t on the label, our focus again was on articulated allegations in our complaint that we believe reach the core issue”.
Prostě mluvčí odmítala použít “nálepku” a použít jasný termín, místo toho používala různé opisy (v podstatě definující označení “pyramidové schema”).
Nakonec se ale podřekla. 😉
Otázka:
“Did you review the language in their (Herbalife’s) press-release that sort of affirmatively said that they were not declared to be a pyramid scheme?
Because they’re sort of having that as an outright headline.”
Mluvči:
“I do not agree with that statement.
The word “pyramid” does not appear in our complaint that is true, but um again the core facts that we’ve alleged, that we consider to be problematic with their compensation structure, are set forth in detail in our complaint.
And again, I will leave it to readers to draw their own conclusions. But that they were determined to not be a pyramid… that would be inaccurate.“.
Zktátka – něco plave jako kachna, kváká to jako kachna, chodí to jako kachna, vypadá to jako kachna… ale FTC tomu odmítá říkat kachna. 😉
A k tomu vymezení se Amway vůči Herbalife… pokud vím, je pravda, že podmínky pro distributory má Amway nastaveno přísněji (s ohledem na to, aby si z toho distributoři místo distribuce produktu neudělali pyramidu).
Také připouštím, že o nějakých vážných problémech s Amway jsem (na rozdíl od HLF) už dlouho neslyšel. Ale momentálně nemám ve svém okolí nikoho, kdo by byl v Amway angažován, takže raději nic nebudu potvrzovat ani popírat. 😉
A to je také odpověď na to, proč já osobně bych Herbalife nikdy nedělal. 🙂
Je zajímavé sledovat, jak moc dopředu viděli zakladatelé Amway, když vytvářeli prodejní a marketingový plán. Řekl bych, že je to do značné míry způsobeno tím, že sami byli distributoři a vytvářeli Amway tak, aby byla stabilní. Intuitivně zavedli taková pravidla, která se posléze stala etalonem. Proto také FTC v jejich marketingovém plánu neshledala pochybení.
Problém s Herbalifem je ten, že nikdo (i díky nabízené záruce spokojenosti) neví, zda opravdu k zatěžování zásobami dochází nebo ne. Proto také FTC ani nemohla nazvat firmu pyramidou, protože to vyžadovalo jasný důkaz, který evidentně nemají. Jasno v tom budeme mít, až Herbalife rozdělí své distributory na zákazníky a skutečné distributory. Do té doby ho jedni uvidí jako pyramidu, zatímco lidé z Herbalife budou tvrdit, že tomu tak není. Já za sebe neříkám ani tak, ani tak. Říkám: ať ta pravidla Herbalife zavede (měl to udělat už dávno, jako to udělali zakladatelé Amway) a my potom dostaneme i odpověď na to, zda fungoval jako pyramida, nebo ne.
A také nezapomínejme, že věty “they were determined not to be a pyramid scheme” (bylo rozhodnuto, že nejsou pyramidová hra) a “they were not determined to be a pyramid scheme” (nebylo rozhodnuto, že by byli pyramidová hra) neříkají jedno a to samé.
FTC ovšem podle mého nic jiného, než co říká, ani říct nemohla, protože evidentně důkazy nejsou. Konspirační teorie bych za tím nehledal. 😉
Nechci, aby to vyznělo namyšleně, ale někdy mám pocit, že bych se mohl živit předpovídáním budoucnosti. 🙂
Takže – včera vyšla výroční zpráva Herbalife. A přesně jak jsem očekával, v loňském roce došlo k zavedení nové kategorie Preferred Members (tj. zákazníci, kteří nakupují jen pro sebe). Jejich počet jen v USA je 300000. A světe div se, v USA došlo k růstu o 9%. Zdá se, že teorie pana Ackmana v praxi nějak nefunguje a jeho akce proti HLF měla přesně opačný účinek, než jaký očekával. On totiž tvrdil, že lidé si kupují zboží Herbalife jen kvůli tomu, aby dostali bonus, a že po zavedení kategorie zákazníků dojde ke kolapsu společnosti. Jenže jak vysvětlí těch 300000 lidí, kteří žádné bonusy nemůžou dostávat, a jak vysvětlí ten růst?
Takže teď ještě zbývá úplně zrušit možnost nákupu kvalifikace supervizora. Nevím, jestli už k tomu náhodou nedošlo. Pokud tu máme nějaké Herbalifáky, tak prosím o info (jsem líný to hledat).
Nakonec se možná dozvíme, že Ackman někde vlastní bokem nějaké akcie HLF a že to celé byla habaďůra s úmyslem udělat HLF reklamu. 😀 (dělám si legraci)
Dohoda firmy Herbalife s FTC je také dalším z řady jasných důkazů, že registrovaní zákazníci jsou z pohledu FTC také koncovými zákazníky, a tudíž argument, že 70% zboží musí jít mimo síť, aby daný MLM nebyl pyramidovou hrou (což si vykonstruoval v Americe jakýsi FitzPatrick a v Čechách to někteří bez ověření papouškují), není pravdivé – přesně, jak jsem psal v článku MÝTUS: Amway a 70%-ní pravidlo maloobchodního prodeje. Kdyby totiž dotyčný kritik, který toto hlásá, měl pravdu, nemohla by FTC považovat zavedení kategorie Preferred Members u firmy Herbalife za dostačující.
Pokud tedy narazíte někde na výše uvedenou nesprávnou interpretaci pravidla 70% (a na Internetu je okolo toho od některých fanatických MLM kritiků neuvěřitelná spousta překroucených informací), chtěl bych Vás požádat, abyste autora upozornili, že jeho tvrzení není pravdivé, že toto pravidlo neříká, že 70% zboží v MLM musí jít mimo síť, nýbrž ke koncovým spotřebitelům, a že mezi koncové spotřebitele se počítají také registrovaní členové, kteří nemají nárok na finanční odměny, ale nakupují si zboží pro svou osobní spotřebu. Pomůžete tak tomu, aby lidé měli jasno o tom, jaké jsou skutečné rozdíly mezi MLM a pyramidovými hrami.
Pár aktualit k dohodě HLF s FTC:
Celé “odškodnění” údajných “obětí” se zvrhlo ve frašku. HLF sice zaplatil 200 milionů USD, které měly jít těmto údajným obětem, jenže FTC tyto peníze rozděluje i mezi spokojené zákazníky HLF, kteří se nijak netají tím, že si za obdržené peníze zase nakoupí produkty HLF. 🙂 Je to asi podobné, jako když Amway v roce 2010 přišla s návrhem, že tedy odškodní údajné oběti, které prý na Amway prodělaly peníze. Problém byl jediný – přestože to bylo zveřejněno v médiích a bývalí distributoři byli i obesíláni nezávislou firmou (které se podařilo zkontaktovat >97% bývalých distributorů), prakticky nikdo se nepřihlásil o odškodnění. A to dokonce ani poté, co Amway zrušila původní podmínku, že ten, kdo žádá o odškodnění, musí předložit důkaz o tom, že přišel o peníze. 🙂
Z toho je vidět, jak moc důvěryhodné jsou ty srdceryvné smyšlené příběhy, které jeden náboženský fanatik publikuje pod různými nicky (ale se stejnými hrubkami a stejnou stylistikou) na Internetu.
Na serveru fortune.com vyšel hezký článek o aktuální situaci ohledně HLF, ze kterého cituji:
Celý článek je k dispozici na adrese:
http://fortune.com/2017/02/02/herbalife-lawsuit-ftc-settlement-payout/
Celá tato fraška je pro MLM kritiky jedním velkým debaklem.